środa, 3 lutego 2021

Wywiad z Przemysławem Ławniczakiem - twórcą nadchodzącej drugiej edycji gry rpg Psia krew część IV


Mam ogromną przyjemność rozmawiać z Przemysławem Ławniczakiem, właścicielem Dungal Games, twórcą gier fabularnych Psia krew, która zaraz doczeka się drugiej edycji i wydanej ostatnio Zombie Chopper.
 

20 listopada 2020 zakończyła się zbiórka na Zombie Chopper. Gratulacje! Pomimo „trudnych, wirusowych warunków” około 16 listopada większość Wspierających mogło cieszyć się papierową wersją podręcznika. Jak podsumujesz zbiórkę i pracę nad podręcznikiem? 

Na szczęście warunki, które panowały (i trwają nadal) podczas zbiórki i w końcowych etapach pracy nad Zombie Chopper, nie wywarły bezpośrednio wpływu na mnie i moje zobowiązanie wobec Wspierających. Tworzenie erpegów, nie wymaga praktycznie wychodzenia z domu, przy obecnych możliwościach, posiadając odpowiedni sprzęt oraz Internet. Niewielki, trochę ponad dwutygodniowy poślizg, wyniknął ze strony drukarni, ponieważ trzeba było czekać na przestawienie produkcji, pod odpowiednie klejenie papieru kredowego.

Wyzwanie, jakim była moja pierwsza zbiórka na Wspieram.to, sprawiła mi sporo radości, tym bardziej, że się powiodła, przynosząc sporo doświadczeń. Jedynym etapem, który dał mi fizycznie w kość, było paczkowanie i wysyłka, i gdyby nie pomoc bliskiej mi, wspaniałej osoby, mógłby się wydłużyć.

 

Gdzie obecnie możemy kupić Zombie Chopper?

Są trzy źródła, z których można zakupić podręcznik do Zombie Chopper: sklep REBEL, sklep wydawnictwa Hengal, oraz Allegro.

 

Klimaty postapo, zombie apokalipsa, klimatyczny Zombie Chopper. Już z wersji elektronicznej zrobiłem postać do gry, a wspólnie z moją erpegową ekipą rozegraliśmy kilka sesji. Planujesz dodatki do gry?

Oczywiście! Planuję wydać suplement, składający się z gotowych scenariuszy oraz rozszerzeń w postaci: generatora własnych Klubów motocyklowych, dodatkowych zdolności, opowiadań i innych materiałów. Zrobię go jednak, prawdopodobnie w przyszłym roku.

 

Przechodzimy do spraw bieżących. Psią krew wydałeś w 2014 roku. Powiedz szczerze, co zainspirowało Cię do napisania własnego systemu?

Psia krew z 2014 roku – moja pierwsza gra fabularna, powstała z wewnętrznej potrzeby napisania i zilustrowania tej publikacji. Chciałem mieć swój, chociaż niewielki udział w rozwoju rynku. Pomysł wziął się po narysowaniu jednej ilustracji, który gdy wpadł mi do głowy, pociągnął za sobą całą resztę. Już wcześniej zastanawiałem się nad wydawaniem gier fabularnych, w które gram od 1994 roku, ale brakowało mi wypracowanego warsztatu, w szczególności artystycznego.

  

Minęło 7 lat i udana zbiórka na Zombie Choppera. Co dokładnie dało Ci iskrę do działania i pomysł na drugą edycję Psiej krwi?

Przez ten czas uzbierałem wystarczająco dużo opinii, tzw. feedbacku, które skłoniły mnie do decyzji, żeby zrobić drugą, bardziej dopracowaną, słowem: lepszą edycję Psiej krwi i mam nadzieję, że będę mógł ten plan w pełni zrealizować. Myślę, że na dobre szlak do tego celu przetarła mi udana zbiórka na Zombie Chopper. Związana z tym konieczność założenia własnego wydawnictwa, pozwoliła mi pójść „za ciosem” – wszystko ładnie komponuje się i łączy w mój plan wydawniczy. 



Sensacja, rok 1990, Ameryka! W kogo wcielimy się w Psiej krwi?

W antropomorfizowane psy, różnej maści, dowolnego zawodu! Myślę, że najpopularniejszymi rolami będą profesje znane nam z filmów akcji i kryminalnych opowieści, nie tylko z końca XX wieku. Filmy noir z lat 40tych i 50tych ubiegłego wieku, ale też współczesne produkcje, kipiące od strzelanin, intryg i historii przestępczych, stanowią ogromną inspirację do tworzenia własnych, merdających ogonami i ujadających postaci, z Psiej krwi.


Night City, Sin City, Dogham, Dog City??!? Jaki jest teatr naszych działań i z czym możemy się zmierzyć?

W podręczniku, oprócz obszernego przewodnika po realiach roku 1990, będzie dokładny opis Bone City, wraz z jego mieszkańcami. Będzie to mroczne miasto, pełne skorumpowanych glin, seryjnych morderców, gangów, samozwańczych obrońców sprawiedliwości, psów i suk walczących o swój teren. Świat Psiej krwi podkreśla różnice społeczne, agresję społeczeństwa oraz „prawo silniejszego”, a Bone City będzie od tego aż „wrzeć". 


Zbiórka na wspieram.to zaczyna się 21 lutego tego roku. Pierwsza edycja miała 58 stron. Możesz nam powiedzieć co zostaje, a co wylatuje?

Zostaje szkielet mechaniki: Cechy, Cechy drugorzędne oraz oparte na nich Umiejętności i system oparty na Stopniach Trudności. Dojdzie współczynnik Agresja oraz nowa umiejętność: Ujadanie, a Węszenie będzie odgrywało większą rolę. Mechanika będzie przebudowana i uproszczona w stosunku do pierwszej edycji, w celu minimalnego liczenia podczas testów, większego nacisku na dynamiczność akcji, poczucia psiej rzeczywistości oraz skupienia się na fabule. Ta z kolei będzie mocno zasilana opisem świata, którego zabrakło w pierwszej edycji. Czytelnik będzie mógł przenieść się wyobraźnią do roku 1990, przewodnik przybliżający realia tego czasu będzie można z powodzeniem wykorzystać także w innych systemach. Zawierając to wszystko podręcznik będzie liczył około 200 stron.


„Pies ci kostki lizał!” Jakimi kośćmi przyjdzie nam się rzucać?

W drugiej edycji Psiej krwi, będziemy w testach wykorzystywać pojedynczą k10, a przy obrażeniach jedną k4.


Sam ilustrujesz podręcznik czy w drugiej edycji zaprosiłeś kogoś do współpracy?

Większość ilustracji, w tym okładka, będą pochodzić z pierwszej edycji gry. Zawierają one również dopracowane i klimatyczne prace mojego zmarłego przyjaciela: Roberta Bajora. Dojdą także nowe grafiki, które wykonam własnoręcznie.


Możesz zdradzić, jakie przewidujesz progi i suweniry w czasie zbiórki?

Pierwszym progiem będzie odblokowanie twardej oprawy, drugim lepszy papier, kolejne będą zapewniać pomoce do gry dla każdego Wspierającego. Możliwe, że w pierwszy dzień zbiórki będzie „do zgarnięcia” rekwizyt do gry – broszura w formie gazety „The Bone Times”, ale jestem właśnie w trakcie jej załatwiania. Mam nadzieję, że uda się zrealizować ten Early Bird. 

Limitowaną nagrodą (przewiduję 20 sztuk), będzie stworzenie przez Wspierającego swojego Bohatera Niezależnego, którego opis wraz z ilustracją zostaną umieszczone w podręczniku. Będzie to okazja do przedstawienia swojego (psiego) alter ego.

Na zbiórce będzie można zamówić też podręcznik Zombie Chopper, po promocyjnej cenie oraz wykonanie ilustracji postaci, niekoniecznie ze świata Psiej krwi.


Na koniec pytanie luźne. Co ostatnio Cię zainteresowało? Jakie gry nam polecasz? Co aktualnie czytasz/oglądasz? Jaka muzyka do Psiej krwi? 

Wróciłem do grania na konsoli w Red Dead Redemption 2, zarówno fabuły, jak i grania online z przyjaciółmi lub samemu. Polecam każdemu tą grę – fabuła dosłownie „porywa”, a tryb online odpręża i wycisza. 

Oglądam filmy sensacyjne, wyprodukowane w roku 1989 oraz 1990 – dla przyjemności oraz jako inspiracje do tworzenia Psiej krwi. Lista jest dosyć długa, ale łatwa do wyszukania. Są to produkcje zarówno wysoko, jak i nisko budżetowe. Moim ulubionym filmem jest bez wątpienia Tango & Cash, a reżyserem i scenarzystą John Woo.

Nie mam za bardzo czasu na lekturę, poza tym od pisania śnią mi się po nocach litery.

Idealną muzyką do puszczania podczas sesji Psiej krwi są ścieżki dźwiękowe: z filmów Sin City (obu części) oraz Tango & Cash, a także z gier Max Payne (pierwsza i druga część) oraz Vampire: The Masquerade – Bloodlines.


Dziękuję za wywiad. Trzymamy kciuki za powodzenia na zbiórce!

Dziękuję również i życzę wszystkim wszystkiego dobrego, najbardziej zdrowia!

 

Dungal Games

Dungal Games - strona www

Zombie Chopper

Zombie Chopper do kupienia - Hengal - Rebel

Stary Wujek 


Pierwsza część wywiadu 

Druga  część wywiadu 

Trzecia część wywiadu 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz