niedziela, 2 lipca 2023

O poszukiwaniach gry paragrafowej "66 do Piekła" i rozgrywce.


Zawodna jest pamięć człowieka, a szczególnie chorego psychicznie, zdolnego zmyślać ku radości swojej i innych historie z przeszłości. Pisałem na Trzynastym Schronie:

"Wydaje się, że ostatnio gry paragrafowe są dosyć popularne. Te nowe (a nie nowe wydania starych)  są chyba troszeczkę inne… niż te wiekowe, chociażby taki DreszczGoblinPierścień lub Kosmolot Podróżnik.

W 2001 roku panowie Jacek Komuda, Marcin Baryłka, Maciej Jurewicz wraz z chłopcami z Portala (Portal Games Polska) Ignacym Trzewiczkiem oraz Michałem Oraczem wymyślili, że napiszą grę fabularną w klimatach postapo o nazwie Necropunk: Nuklearny Świt.

Chwaliartykuł (od chwalipost) pojawia się w papierowym! magazynie Portal numer 10, a dodatkowo jest w nim gra paragrafowa Jacka Komudy pt. „66 do piekła”.

Ostatecznie… chyba! Necropunk został zabity przez grę fabularną Wiedźmin, ale nie płaczemy, bo dostaliśmy Neuroshimę.

Napiszę to jasno – „66 do piekła” jest w świecie Necropunka, a nie Neuroshimy.

Do którego z możliwych paragrafów mamy się teraz udać?

Ja nagrywam film, czytam zdarzenie, Wy w komentarzach wybieracie paragraf, do którego się udamy. Dopuszczalna jest dyskusja, przekonywanie, kłótnie — postapo to nie kaszka z mleczkiem.

Paragraf z większą ilością głosów wygrywa i do niego przechodzimy. Idziemy tam z pozytywnym nastawieniem lub stresem, złością, a nawet rezygnacją w oczach. 

Zginiemy wszyscy czy uda nam się przeżyć? Filmy będą ukazywać się regularnie, codziennie lub… co dwa dni ;>"

Film z FB Trzynasty Schron

Szukałem „66 do Piekła” od chwili przejrzenia strony www Trzynasty Schron, a w szczególności tego miejsca. 

Było to w roku 2015, kiedy dołączyłem do załogi, ale stronę znam od początków powstania i nadal jestem jej wielkim fanem. Polska gra paragrafowa w świecie postapokalipsy? To musi być ciekawa sprawa, chociaż (jak pewnie wiecie) postapo nie lubię. Zacząłem szukać dziesiątego numeru magazynu Portal na Allegro, chomikach i innych miejscach, w których takie skarby mogą się znajdować. Nie znalazłem, ale skany samej gry były.



Poszukiwania magazynu trwały latami. Czasami o nim zapominałem, aż tu nagle na RPG Bazar widzę takie zdjęcie.


Napisałem do pani Tamary, która wstawiła tego posta (29.07.2022, 18:240

Dzień Dobry. Bardzo przepraszam, w Portalu nr 10 jest gra paragrafowa "66 do Piekła". Nie wiem, w jakiej jest ona formie, ale szukam tego numeru od bardzo dawna. Czy możesz mi zeskanować te kilka stron lub porobić ich zdjęcia? Bardzo przepraszam, że zawracam głowę  

Dostałem taką odpowiedź:

Hej, pisz do Adama, już wysłałam paczkę  


Nie załamywałem się i brnąłem dalej, wszak fantaści są rodziną. Nie chciałem wypuścić z rąk szansy zdobycia gry.


Napisałem do pana Adama: 29.07.2022, 21:31

Dobry Wieczór Panie Adamie. Proszę o wybaczenie, że w piątkowy wieczór zawracam głowę. Gdybyś przez przypadek miał chwilę i chęci, czy mógłbyś mi z Portalu numer 10 zeskanować lub porobić zdjęcia gry paragrafowej 66 do Piekła? Nie wiem w sumie czy to jest w magazynie, czy oddzielna broszura, ale szukam tego numeru na necie od jakiegoś czasu, potem już przestałem, a dzisiaj go znowu zobaczyłem. Będę ogromnie wdzięczny. W razie czego nic się nie stanie… będę szukać dalej ;> Pozdrawiam Mocno!

Pan Adam odpisał:

Myślę, że nie będzie problemu jak już przyjdzie, ale na pewno zapomnę do tego czasu. Przypomnij mi we wtorek albo środę, wtedy paczka powinna już być Pozdrawiam również

Ja: Ha! Dziękuję! Jeszcze nigdy nie byłem tak blisko numeru 10. Przypomnę. Udanego Wieczoru:) Dzięki.

Pan Adam: 

Cieszę się, że mogę pomóc :>


Zdjęcia gry przerobiłem, wyostrzyłem, rozjaśniłem, przyciąłem i szybko wydrukowałem. Tez proces nagrałem i wstawiłem na Trzynasty Schron z opisem, który rozpoczyna ten artykuł.


"No i co? Jesteście mięczakami czy zaczynamy przygodę w paragrafówkę „66 do piekła”, która osadzona jest w postapokaliptycznym świecie niezrealizowanej, polskiej gry fabularnej Necropunk: Nuklearny Świt?"

I kiedy pierwszy raz przechodziłem grę, przypomniałem sobie, że ja w nią grałem. Zdradził to tekst pana Komudy do chłopaków z Portala: [Poproszę rysunek z tym miejscem…] Przecież i wówczas prychnąłem. Następnie dwa razy przeszedłem grę sam, nagrywając rozgrywki na yt, a na Trzynastym Schronie grałem w nią z Czytelnikami. Rysunek sam namalowałem i nawet pokusiłem się o domalowanie innych pomieszczeń.



Rozgrywka I:


Rozgrywka II:



Rozgrywka z Czytelnikami Trzynastego Schronu:


To był dobry czas, dyskusje w komentarzach pod paragrafami gdzie iść dalej, przekonywanie, że nie warto wybierać innych dróg oraz zakłady na drogie gadżety…  Ostatecznie grę dokończyliśmy, na ile pozwalały na to paragrafy, bo kontynuacja miała ukazać się w kolejnym numerze.

Podobał mi się model rozgrywki, dawałem Czytelnikom oraz redaktorom  paragrafy do czytania, co urozmaicało zabawę. Zaangażowało się wiele osób, dziękuję! Dodatkowo Armisch – twórca gier planszowych, każdy paragraf ozdabiał klimatycznymi pracami graficznymi. Na koniec stworzył film animowany. 



Film z rozgrywki z Czytelnikami kończył się „Necropunk powróci...” I już coś jest, Armisch się tym zajmuje.

„66 do Piekła” była moim ostatnią aktywnością na Trzynastym Schronie.

Kiedy szukałem gry, dokładnie pamiętam, że pytałem się o 10 numer Portala moich starych druhów, którzy wprowadzali mnie w gry fabularne. Nie mieli tego numeru… Nie mieli go w swoich domach. A ja przecież grałem w tę paragrafówkę, jak wcześniej wspomniałem i to musiało być z numeru pożyczonego od nich!!! 

Tak. W piwnicznych odmętach po eonach Michał znalazł 10 numer Portala. To jest właśnie to zdjęcie. Jak dostanę go w ręce, dam znać.






1 komentarz: