czwartek, 12 listopada 2015

Aktywny w Szaleństwie ...i Sadze o Zychyrianie (Wywiad z Tonym!)

Mam przyjemność przeprowadzenia wywiadu z moim Przyjacielem w Fantastyce – Tonym, twórcą „Sagi o Zychyrianie” 


Saga o Zychyrianie - strona na fecebooku.



- Cześć Tony. Powiedz co u Ciebie słuchać? Jakiś czas temu zasmuciła nas wiadomość, że przerywasz prace nad pisaniem „Sagi” ze względów osobistych i zdrowotnych. Czy już wszystko porządku?

Miło mi, że zadałeś te pytania. Witam Cię serdecznie Stary Wujku. Wiem, że wielu z was wiernych fanów Sagi zasmuciła wiadomość o przerwaniu prac nad Erą Ognia i Popiołu. Potrzebowałem czasu na regenerację. Wypaliłem się w swoim sensie i zaszło w moim życiu wiele poważnych zmian. Postanowiłem powrócić do przeszłości, czyli opuścić wielkie miasto i zaszyć się na jakiś czas na prowincji – we wspaniałym mieście Kętrzyn. Tam poprzez wiele przemyśleń odtworzyłem to w sobie co miałem kiedyś przelać na papier. Teraz znowu to jest i znów powróciła ta wspaniała twórczość. Czy wszystko w porządku? Aktualnie tak i wszystko się miewa, że będzie jeszcze lepiej.



Tony we własnej osobie!

- Jesteś przykładem człowieka, który uparcie i konsekwentnie dąży do realizacji swoich pasji. Jak można zauważyć, sprawia Ci to wiele radości. Powiedz Tony, dlaczego zacząłeś pisać i o czym tworzysz?

Zaczęło to się dawno temu po obejrzeniu filmu Troja i upartym graniu w kultową serię Heroes III. Coś wspaniałego. Podczas grania i obejrzeniu wspaniałego filmu Troja, a następnie zasileniu się filmem Aleksander stwierdziłem, że łącząc te wszystkie trzy elementy można stworzyć coś wspaniałego wykraczającego po za schemat normalności a wkraczając w zakres fantastyki. Większość moich opowiadań to fantastyka, choć ostatnio interesuje mnie kryminalistyka.

- Kiedy zaczęła się Twoja przygoda z pisaniem?

Moja przygoda z pisaniem zaczęła się w 2006 roku. Było to takie pisanie do szuflady. Poważne pisanie zaczęło się od roku 2011 kiedy to już zakończyłem pisanie rękopisów i miałem to zostawić w cholerę. Jednak wpadła do mnie propozycja napisania scenariusza do krótkiego filmiku i zagrania w nim. Krótki scenariusz przerodził się w prawdziwą epopeję znaną nam pod nazwą Era Ognia i Popiołu.

- Jakie jest Twoje największe marzenie związane z pisaniem?

Marzenie? Hmm? Długo tu się zastanawiać. Chciałbym być umieszczony w kanonie twórców fantastyki pomiędzy Tolkienem, Levisem a Sapkowskim i wieloma innymi wspaniałymi ojcami fantastyki. Po za tym chciałbym zobaczyć swoją opowieść przedstawioną na teatralnej scenie nie chodzi mi o film, lecz o sztukę teatralną. To byłoby coś wspaniałego.




- Co aktualnie czytasz? Jakie są Twoje ulubione książki… i powiedz o swojej mamie i jej roli w Twojej pasji pisania? ; )

Aktualnie czytam DOPROWADZONY DO SZAŁU – Jeremiego Clarksona. Książkę dostałem od jednego z moich ulubionych artystów – O.S.T.R. podczas koncertu w Biskupcu. Powiedział, że ta książka go zmotywowała jak leżał w szpitalu i poradził mi, żebym ją przeczytał. Co polecam aktualnie? Hmm… Ciężko mi powiedzieć, ale urzekła mnie seria Simona Scarrowa – Orły Imperium i chyba każdy powinien ją przeczytać. Z resztą są też dwie wspaniałe książki spod tytułu TOTAL WAR. Pierwsza z nich to Rome Total War opowiada o zdobyciu Kartaginy, a druga Attyla Total War – Miecz Attyli. Coś niesamowitego. Warte przeczytania.
Rola mojej mamy w pisaniu zmieniła się z czasem. Na początku dziwiła się, że piszę zamiast zająć się nauką. Mówiła, że to na marne, bo trzeba pochłonąć wiele książek, aby nabrać języka. Moja mama jest Białym Krukiem  i wiem, że nie wszystko ją zadowala. Pochłania masę książek. Z momentem pisania Ery Ognia i Popiołu postawiłem sobie za cel, że napiszę taką opowieść która zaspokoi jej oczekiwania wobec opowieści doskonałej. Czy poskutkowało? Tak. Codziennie do mnie dzwoni i pyta czy już napisałem trzecią część opowiadań. Teraz bardzo mnie mocno motywuje i jest ciekawa zaskoczenia całej serii.


- Być może… Teoretycznie! Ktoś raptem zainteresował się właśnie fantastyką i jeszcze nie zetknął się z „Sagą”. Powiedz, co możemy znaleźć w Twoim Swiecie „Ery Ognia i Popiołu”?

Świat Ery Ognia i Popiołu jest bardzo skomplikowany. Wymagający wytrwałości od czytelnika, niekiedy takiego skupienia, że natłok bohaterów i rzeczy jakie się dzieją doprowadzają do tego, że trzeba ją odłożyć na jakiś czas i wszystko przemyśleć. Staram się, aby czytanie było przyjemne – mimo, że stworzyłem molochy. Zmieniłem ton pisania na bardzo plastyczny tak, aby każdemu to przystało. Jest to świat z wpojonymi zasadami chrześcijaństwa, kultury nordyckiej i słowiańskiej. Jest to świat brutalny i bardzo zróżnicowany. Każdy zapalony czytelnik znajdzie coś dla siebie. Ciężko mi określić, kto co lubi. Jednak mam nadzieję, że te opowiadanie zaspokoi każdego.

- Interesuje mnie proces twórczy. Jak godzisz pisanie z życiem rodzinnym i pracą? Kiedy piszesz i jak długo? Czy tyle ile możesz, czy narzucasz sobie jakiś czas? 

Niekiedy przychodzą dni kiedy mówię sobie dziś napiszę dużo jednak wychodzi ze mnie parę zdań. Niekiedy w krótkiej przerwie pomiędzy obowiązkami domowymi i służbowymi siądę aby napisać kilka zdań. Wychodzi, że spędzam wiele godzin. Nie ma tutaj jakiegoś schematu. To zależy od weny twórczej. Ostatnio mam bardzo dużo czasu na pisanie, więc piszę do oporu. Jest moc. Jednak czy da się to wszystko pogodzić. Możliwe, że tak. Niekiedy pisanie zbyt mocno pochłania, niekiedy czegoś się nie dopatrzy w pracy, bo myślami jest się przy pisaniu, ale wszystko jest do zrobienia. Jest niekiedy ciężko, niekiedy jest dobrze, ale wszystko można ze sobą pogodzić.

- Czy nowe pomysły zapisujesz szybko gdzieś na kartce… co by im się szybko nie uleciało? ;>

Nowe pomysły przychodzą ciągle. Zapisuje je, rozważam i rozwijam je do granic możliwości, jednak nie przesadzam z nim i niekiedy koncepcja zmienia się kilkukrotnie.

- Od ostatnich konkretnych informacji – wywiadów,  minęło sporo czasu. Co nowego? Nad czym pracujesz?

Tak to prawda. Minęło sporo czasu od ostatniego wywiadu czy recenzji. Co nowego? Dużo zmian. Rozpoczęcie prac nad trzecią częścią. Szukanie nowego korektora. Rozmowy z wydawnictwami i jakieś moje opieranie się przed tym. Nad czym pracuję aktualnie? Zrobiłem obszerne notatki do dwóch dodatków związanych z Erą Ognia i Popiołu. Pierwszą z nich jest AMARATH. Będzie to zbiór mitologii Zychyrianiu i ma on rozwiązać wątki przed wydarzeniami z Ery Ognia i Popiołu. Drugie notatki opracowałem do Atlasu Ery Ognia i Popiołu, który ma opisać wszystkie miejsca odwiedzone i nieodwiedzone przez głównego bohatera, wymieni wszystkie nacje, opis krótkich ich historii i tak dalej. Jednak nad czym AKTUALNIE pracuję – oczywiście nad trzecią częścią Ery Ognia i Popiołu zatytułowaną ŚMIERĆ BOGÓW. Jest to kontynuacja poprzednich dwóch części, lecz ta jest bardziej rozbudowana i będzie się dzieliła na wewnętrzne trzy księgi. Tak naprawdę jest to zbiór trzech potężnych opowiadań.

- Jestem z Tobą od początku, nawet wspólnie napisaliśmy małą miniaturkę. Chciałbym już trzymać gotowe dzieło w rękach (i wąchać strony). Kiedy planujesz wydanie?


Opowiadanie Saga o Zychyrianie. - wspólne opowiadanie Tonego i moje.

Plany nad wydaniem są jednakże wszystko zależy od kaprysów wydawców jak i moich. Jest to ciężki kawał chleba zwłaszcza dla kogoś kto chce się wbić w ten bardzo ścisły rynek. Co rusz znani autorzy wydają opowiadania, które przyćmiewają perełki, ale mam nadzieję, że z czasem zobaczymy pierwszą część na półkach księgarni. Czas? Możliwy przyszły rok.

- Może coś więcej odnośnie wyboru wydawcy i na co trzeba uważać?

Co do wydawcy, najbardziej zainteresowali się moją twórczością działacze z wydawnictwa ZYSK I SKA.

- Jak wygląda promocja dla Przyjaciół Sagi?

Na razie nie mam pojęcia jak odpowiedzieć na te pytanie. Zależy od intencji przyjaciół Sagi i czego oni sami oczekują od Sagi. Z chęcią wspieram wszystkich na tyle na ile sam mogę. Posłużę radą tudzież pokażę jak co się robi. Również próbuję promować ich w społecznościach internetowych.


Materiały promocyjne dla Przyjaciół Sagi

- Nie tylko piszesz, również świetnie rysujesz. Opowiedz nam coś o tym. Jakiego „sprzętu” używasz, skąd bierzesz inspirację i te… śliczne Modelki i Modelów, których „ubierasz” w klimatyczne stroje? Gdzie można zobaczyć Twoje rysunki?

Co do rysunków na jakiś czas odłożyłem je na bok. Brak weny i czasu. Teraz wracam. Aktualnie pracuje na ołówkach przeznaczonych dla średniozaawansowanych rysowników. Używam ołówków KOH-I-NOR HARDTMUTH 1500 i 1510. Czuje różnice w obu, ale bardzo wypełniają braki jakie zauważałem przy używaniu jednego zestawu. Do tego posiadam trzy czy cztery ołówki DERWENT GRAPHIC, które uzupełniają wysokie grubości B10 i tym podobne. Jest to dość kosztowna inwestycja, ale warta tego. Z resztą widać po efektach jakie można ujrzeć na stronie.
Inspiracje? Inspiracje do rysunków biorą się z moich opowiadań. Najczęściej rysuje bohaterów występujących w książce, choć zdarza mi się odrębnie stworzyć dla kogoś portret. Skąd biorę te ŚLICZNE MODELKI? Hmm… W większości to moje znajome, którym składam propozycję wcielenia się w jedną z postaci Ery Ognia i Popiołu. Niekiedy ktoś do mnie napisze, że chciałby swój portret w klimacie Sagi. Jestem otwarty na propozycje. Z niektórymi modelkami planuje podpisać w przyszłości kontrakty na sesje zdjęciowe w klimacie Sagi. Będzie się działo.
Gdzie można zobaczyć rysunki, oczywiście na facebookowym fanpage Sagi o Zychyrianie, chyba, że ktoś mieszka blisko Olsztyna i chciałby wpaść obejrzeć je na żywo w moim małym gabinecie pracy. Z resztą polecam.

Tony Art – strona z rysunkami Tonego.

 Duncan - główny bohater Sagi w walce z paskudną bestią!

Piękna i... tajemnicza. Takie są włąśnie kobiety w Sadze. 


- Jaka muzyka przy pracy nad Sagą? Co pijesz w trakcie? ;) Dla mnie to ważne, bo sam wlewam w siebie litry… herbaty ;)

Ostatnio słucham tego co popadnie choć bardzo mi do ucha wpadła twórczość amerykańskiego rapera Kid Cudiego. Nie tworzy on normalnego hip hopu jak większość raperów ze Stanów czy z naszego Polskiego podwórka. Robi on coś specyficznego. Tworzy opowieści zapisane w muzyce. Jego płyty noszą po polsku nazwy Człowiek z Księżyca. Każda jego płyta, a są aż dwie mówią o dziwnych przygodach tego człowieka. Mam zamiar w przyszłości napisać krótkie opowiadanie o losach tego człowieka umieszczając w niej piosenki Kid Cudiego. Będzie to bardzo ciekawe połączenie. Wcześniej bez ustanku słuchałem soundtracków z gier i filmów oraz zespołu Wardruna. Moja ostatnia playlista kończy się na Kid Cudim, dyskografii Wardruny, soundtracku z Śródziemie: Cień Mordoru oraz kultowej gry SpellForce.
Co pije w trakcie pisania? Jestem ostatnio na ostrej diecie bo wprowadziłem poważne życiowe zmiany. Chcę wyglądać jak Achilles więc ciężko ćwiczę na siłowni i po za nią. Jednak przy pisaniu najczęściej mi towarzyszy zwykła czarna herbata z cytryną, tudzież od czasu do czasu szklanka zimnego Highlandera z lodem i cytryną. Wiadomo niekiedy odrobina alkoholu potrafi rozbujać wyobraźnię do granic możliwości. Najgorsze jest to, że na drugi dzień trzeba wszystko poprawiać, znaczy się poprawiać błędy i napływ weny w niektórych momentach.

- W co lubisz grać na kompie? Co ostatnio Cię zainteresowało? Jakie gry nam polecasz?

Uwielbiam gry z poważnie rozwiniętą fabułą, długie i takie gdzie przewyższa klimat fantastyki tolkienowskiej.  Grywam przeważnie w rpg bądź strategie. Uwielbiam za swój klimat serię Gothic, Wiedźmina czy jak wcześniej wspomniałem o SpellForce, nie zapominajmy też o serii Total War, która jest wspaniałą strategią i zawsze do niej będę wracał w wolnej chwili.
Ostatnio grywałem w kilka gier. Zacząłem napełniać swój pusty bak weny Wiedźminem 3 uzupełniając go dodatkowo Sercem z Kamienia. Coś wspaniałego pod względem fabuły. Osoby, które nad tym pracują mają ode mnie poważne propsy. Jednak od dłuższego czasu polowałem po sklepach na Cień Mordoru. Urzekła mnie muzyka z tej gry, aż wreszcie pewnego dnia w Empiku dojrzałem, że jest tańsza niż zwykle i bez zastanowienia kupiłem go z całym pakietem tolkienowskich książek. Nigdy nie wyobrażałem sobie, że EA potrafi stworzyć tak wspaniałą fabułę obsadzoną w świecie Śródziemia. Wcześniejsza Wojna na Północy zapowiadała się dobrze, ale była zwykłą młucką jakich nie jest mało na rynku. Jednak po przejściu tego zauważyłem, że na steam jest promocja na gry z wydawnictwa Nordic Games. Pośród tych tytułów zobaczyłem że jest do zakupienia za 12 złotych cała kolekcja SpellForce począwszy od pierwszej części kończąc na wspaniałych rozszerzeniach i wszystkich DLC do dwójki. Bez zastanowienia zakupiłem i przechodzę każdą kampanię po kolei napawając się wspomnieniami i nowymi pomysłami, i pomysłami, które kiedyś odrzuciłem, ale po gruntownym przemyśleniu powracają do łask. 
Bardzo mocno polecam serię SpellForce, zwłaszcza pierwszą część z obszernymi dodatkami Cień Feniksa i Oddech Zimy. Wspaniała historia do której twórcy włożyli wiele serca. Większość z was już pewnie zmłuciła Wieśka więc nie będę polecał bo sami w niego gracie, ale za to polecam Cień Mordoru i gry osadzone w klimacie Śródziemia. Total War jest dla koneserów strategii i nie dla każdego podpasuje ten tytuł. Chociaż w niedalekiej przyszłości ma wyjść Warcraft Total War. Bardzo mnie ciekawi ta koncepcja.

- Ogromnie dziękuję za wywiad. Mam nadzieję, że już niedługo będziemy mogli czytać papierową, pysznie pachnącą Twoją książkę! Pozdrowienia dla Ciebie i Rodziny!

Dziękuję również za przeprowadzenie tego wywiadu ze mną. Daje mi on wiele radości i motywacji do dalszej pracy. Dzięki niemu mogę znów mieć myśli, że ktoś czeka na kolejne części Ery Ognia i Popiołu. Mam nadzieję, że niedługo będziesz mógł napawać się zapachem świeżo upieczonej książki spod mojego pióra. Pozdrawiam. 





Jedna ze scen Krwawego Szlaku. Pobojowisko po, którym krążą kapłani, medycy, kruki oraz Orszak Śmierci z Banshee na czele. W dali (dla dobrze widzących) wyłaniają się Wieże Paktu. 


Stary Wujek -  medyk z miasta Tangashill


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz