piątek, 13 maja 2022

Wywiad z Wojciechem Wons - twórcą gry fabularnej "Słowianie" i właścicielem Wydawnictwa Hengal - część VI

 


Niesamowite! To już nasz szósty wywiad, a piąty rok działalności Wydawnictwa Hengal. Ostatnim zwycięstwem, zgodnie z Waszą dewizą „Kroczymy Twoją Drogą”, była udana zbiórka na Warlocka. Gratulacje, ale nie będziemy o tym rozmawiać, wszak to świeża sprawa, o której wszystkim zainteresowanym wiadomo. Niedawno pisałeś, że w firmie znalazłeś ostatnie podręczniki do Słowian. Gdzie leżały? Czy zostały wydarte z rąk jakiegoś potwora i czy jeszcze są dostępne?

Dzięki wielkie za kolejną edycję. Już wcześniej twierdziliśmy, że te nasze pisane rozmówki stały się tradycją, a zatem tradycję będziemy dzisiaj kontynuować!

Tak, mamy jeszcze dosłownie kilka sztuk na stanie. Zawieruszyły się w kartonach i kiedy robiliśmy przegląd magazynu, po prostu nagle odsłoniły się pod stertą innych podręczników (pod Stertą Stali, aby było śmieszniej).

 

Jak się ma wielki projekt „Żyjąca Slavia”? Regularnie publikujesz kolejne odcinki? Jak z tego korzystać i rozwijać historię?

Szczerze mówiąc, projekt trochę przycichł, został zamrożony, ale tylko pozornie, bo szykuję jego przemianowanie. Otóż Rok Kruka pojawi się zapewne w druku, tylko jeszcze nie mogę zdradzić, jak ta forma wydania będzie dokładnie wyglądała. Znajdziemy jednak wiele podobieństw do tego, co jest w darmowym, dostępnym w sieci pliku PDF. Rok Kruka będzie zatem opowiadał o globalnych wydarzeniach mających wpływ na całą Slavię. To historia świata i wielu ważnych bohaterów. „Żyjąca Slavia” natomiast stanie się źródłem inspiracji do sesji i będzie obowiązywać tylko przez jakiś czas na www.slowianierpg.pl, a skupi się na wydarzeniach lokalnych. To będzie niczym tablica ogłoszeń (do której zresztą mam nadzieję włączyć działalność fanów). Zatem: Rok Kruka – historia świata w druku, „Żyjąca Slavia” – ogłoszenia, plotki, inspiracje.

 

Czy dwa pierwsze dodatki do SłowianDziennik Zielarski i Wybrańcy, są dostępne w sklepie Hengala, czy trzeba raczej powiedzieć: „Szukajcie w dobrych sklepach internetowych”? Na początku stycznia pisałeś, że planujesz dodruk podręczników…

Tak, planuję dodruk z uwzględnieniem niewielkiej erraty. Nic, co by wpływało na samą grę, ale chciałbym przy tej okazji poprawić kilka niuansów w składzie itp. Aczkolwiek jeśli ktoś chciałby do swojej kolekcji dorzucić Wybrańców oraz Dziennik, to nie ma problemu, poderki są dostępne.

 


W tym miesiącu premiera kolejnego dodatku do SłowianKlechd! Przedsprzedaż już się kończy. Powiedz, czym jest ten dodatek i jak przebiegały prace nad nim?

Klechdy są dziełem fanów, to oni nadsyłali scenariusze, ja je potem przeglądałem, robiliśmy korekty, skład. W podręczniku znajdzie się tylko jedna moja przygoda, swoją drogą bardzo specyficzna, w niezwykle baśniowym klimacie, opowiadająca o mieszkańcach magicznego Zagajnika z Białym Jeleniem na czele. Więc głównie to dzieło złożone ze scenariuszy od fanów, a teraz, w wyniku konkursu, pojawią się wewnątrz jeszcze niewielkie opowiadania. Tak, liczba mnoga, bo dostałem ponad 10 świetnych prac i żal wrzucać tylko jedną, naprawdę się „nasi” napracowali, chciałbym to docenić. Podsumowując, Klechdy będą bardzo mocno fanowskim dodatkiem. Ja właściwie zebrałem tylko te materiały w jedno miejsce i wydałem.

 

Kto odpowiada za ilustracje i mapy, które znajdziemy w Klechdach?

Tutaj bardzo krótko – za wszelkie mapy odpowiadają fani! A jako że mają dostęp do profesjonalnych narzędzi, np. Inkrante, to są w pełni szczegółowe i naprawdę dobre!

Ilustracje natomiast udało mi zakupić od różnych autorów z DTRPG, którzy dzielą się swoimi pracami z resztą wydawców. Oczywiście w podręczniku znajdą się też grafiki naszych ilustratorek, w tym Katarzyny Kneffel, która zilustrowała praktycznie cały Bestiariusz!

 

Śliczna Południca żali się dyskretnie: „Klechdy? A miałam być pierwsza. Głupia czekałam…”. Tedy co się stało, że dziewczyna musi poczekać? Kiedy zacznie się przedsprzedaż podręcznika, a kiedy dostaniemy go w ręce? Co się w nim znajdzie?

Klechdy musiały iść jako pierwsze, gdyż od rozpoczęcia inicjatywy i rzucenia informacji na stronie Słowian „Ej, zróbmy fanowskie scenariusze i je wydajmy!” minął rok, a u mnie na dysku leżały prace ludzi zaangażowanych w naszej społeczności. Musiałem się tym zająć w pierwszej kolejności, wiele osób czekało na te przygody. Wiem, że Bestiariusz jest równie ważny, dlatego start jego przedsprzedaży poleci na przełomie maja/czerwca.

 

A gdyby ktoś jeszcze nie znał Słowian, rok temu ukazał się starter do systemu. Co w nim można znaleźć?

Tutaj ostrożnie, bo starter się skończył. Wydrukowaliśmy duży nakład, ale w ciągu roku wszystko się rozeszło. Też zrobimy dodruk, koniecznie! W starterze znajdziemy podstawową mechanikę + przygodę + gotowe karty postaci + motywy pozwalające na kontynuację historii. Wszystko, czego trzeba do gry.

 

Dwóch MG o RPG! to podcast Wydawnictwa Hengal. Gdzie Was znaleźć i o czym tam rozmawiacie?

Wspólnie z Marcinem Drewkiem z klubu k20 z Tucholi nagrywamy nasze ploteczki i rozmówki na tematy erpegowe i okołoerpegowe. Właśnie planujemy kolejną sesję. Nasz kanał znajduje się głównie na Spotify, zachęcam do odsłuchania!

 


Słyszałem, że pracujesz nad nową grą, nazywa się MYSTERY RPG. Opowiesz coś o tym tajemniczym projekcie?

Mystery RPG to gra mająca za zadanie wciągać Graczy w historię dużo mocniej niż w standardowych systemach. Tu na krótkie chwile oni sami wcielają się niemalże w Mistrzów Gry i to oni opowiadają np. co znaleźli w księdze z tajemną wiedzą. System jest oparty na Powered by the Apocalypcse i wykorzystuje głównie 2k6. W Mystery bohaterami są Tułacze, istoty niemogące umrzeć, zawrócone z zaświatów. Nie mają już ciał, lecz dziwne formy (żywy mrok, płynna stal, płomień nienawiści, chciwe złoto), czyli mogą być „zrobieni” choćby z wielu złotych monet albo palącego się drewna. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób stracili życie. Ich zadanie jest niejasne. Muszą rozwikłać jakąś tajemnicę, zapewne będą wielokrotnie ginąć (to też jedyny sposób, aby się rozwinąć, ale do czasu, bo istnieje szansa na zupełne unicestwienie). Jednak na początku przygody Tułacze nigdy nie są świadomi właściwego celu, MG też tego nie wie. Jemu są znane tylko podstawowe fakty na temat świata i tego, co się dziwnego w okolicy dzieje. Reszta jest wspólnym dziełem narracji i rzutów.

 

Wydawnictwo Hengal będzie można znaleźć na Festiwalu Historii Fantastycznych WIELOŚWIATY. Gdzie i kiedy się on odbędzie i jakie atrakcje szykujecie?

Na konwencie pojawimy się ze stoiskiem, na którym znajdziecie nasze gry fabularne. W planach są też sesje, może się uda zagrać Słowian, albo jeszcze lepiej – w Mystery?


 Słowianie - Mitologiczna Gra Fabularna - strona www

Słowianie - Mitologiczna Gra Fabularna - strona na fb

Mystery RPG 


Wydawnictwo Hengal - strona www

Wydawnictwo Hengal - strona na fb


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz