niedziela, 12 września 2021

ArmiscH - Twórca gier planszowych - wywiad



Marek "ArmiscH" Musiał to człowiek, który stworzył oraz zmodyfikował wiele gier. Schron Zero + dodatki, Gwiezdna Ekspedycja, Ocaleni z Catanu, Wieczna Waśń, Cyberpunk Night in The City, Czarne Chmury, Zombie Crusade. Przejrzałem te tytuły i robią wrażenie. Mam ogromną przyjemność zadać ich Twórcy kilka pytań.


Wszystko wskazuje na to, że jesteś miłośnikiem gier planszowych. To zainteresowanie z czasów dzieciństwa? Jaka była Twoja pierwsza gra planszowa i kiedy w nią zagrałeś?

Faktycznie grami planszowymi zacząłem interesować się już w dzieciństwie. Najciekawszymi były gry Firmy Encore, np. “Labirynt Śmierci”, “Odkrywcy Nowych Światów” i “Gwiezdny Kupiec” oraz  oczywiście nieśmiertelna „Magia i Miecz”, choć sam nie pamiętam już, która z nich była pierwsza.


W co obecnie grasz i jaka jest Twoja ulubiona gra planszowa? W gry fabularne też grywasz? (Jeżeli tak to, jakie są Twoje ulubione systemy?)

Obecnie najczęściej w swoje projekty, w końcu trzeba to wszystko przetestować. A tak poza tym, ostatnio w „Robinsona Crusoe” lub „To ja go tnę!”. Jeśli chodzi o gry fabularne, to pierwszymi, w które grałem były „Kryształy Czasu”, „Torg”, Star Wars”, „Aphalon” i „Cyberpunk”. Jako mistrz gry często sięgałem też po takie tytuły jak „D&D Dark Sun”, „Paranoja”, „Cthulhu”, „Earthdawn” i przede wszystkim mój ulubiony, czyli „Warhammer Fantasy”. Już wtedy stawiałem pierwsze kroki w tworzeniu własnych systemów, np. „Wild Wild West”, świat Dzikiego Zachodu i „Gothic Punk” osadzony w świecie dystopijnym.


Wybacz moją ignorancję i nieumiejętne szukanie w google, znalazłem w necie kilkanaście Twoich prac graficznych, jesteś zawodowym artystą czy amatorem?

Amatorem, choć stworzone przeze mnie Patyczaki (https://www.facebook.com/Patyczaki) doczekały się nawet niewielkiej wystawy. Tworzę raczej hobbystycznie, głównie podczas projektowania kolejnych gier planszowych. (https://www.artstation.com/marekmusia)


Jak to się stało, że postanowiłeś robić gry planszowe? Ja też je robiłem, wyrwałem w podstawówce kartki ze środka zeszytu... ale lepiej o tym nie mówić. 

Chyba wiem, o czym mówisz. :) Mimo godzin spędzonych w salonach gier i przy komputerze, zawsze odczuwałem niedosyt, więc po prostu zacząłem tworzyć własne światy i mechaniki. Po latach udało mi się wrócić do tego hobby poprzez drukowanie gier PnP.


Kto Ci pomaga w tworzeniu?

Większość robię sam, choć czasem ktoś z forum gier planszowych doradzi mi w kwestii grafiki, mechaniki, itd. W testach najczęściej pomagają mi dzieci.


Heroes


Nad iloma grami aktualnie pracujesz? O czym będzie nowa gra? Śledzę Twoją stronę na fb i Instagramie. Gra nazywa się Heroes.

Faktycznie obecnie pracuję nad „Heroes”. To taktyczna gra figurkowa, w dużej mierze oparta na mechanice zarządzania energią superbohaterów. Obecnie jest w fazie testów.


Natrafiłem na Schron Zero przypadkowo na Twoim chomiku. Mocno zaciekawił mnie motyw postapo i że widzę znane mi oraz kochane elementy z Fallouta. Lubisz postapo i Fallouty? Nie mogę nie zapytać. Kiedy pierwszy raz przechodziłeś Fallouta i... czy korzystałeś z zasobów Trzynastego Schronu? 

Pierwsza styczność z „Falloutem” to angielskie demo pierwszej części, które znalazłem w gazecie z lat 90-tych. Ale samo postapo urzekło mnie już dużo wcześniej. Pamiętasz książkę „Świt 2250” Andre Nortona albo filmy na VHS, takie jak „Madmax”, „Świat oszalał” lub „Nazajutrz”? To od nich zaczęła się moja fascynacja tym klimatem. 


Schron Zero z dodatkami...


Jak doszło do stworzenia Schronu Zero?

Pech chciał, że złamałem nogę i miałem sporo czasu na swoje pasje. To właśnie wtedy na poważnie przysiadłem nad pomysłem stworzenia gry, która łączyłaby w sobie specyfikę świata postapokaliptycznego z mechaniką „Magii i Miecza”. Przez kilka tygodni intensywnie nad nim pracowałem, korzystając miejscami z pomocy użytkowników forum „Magia i Miecz”. (http://magiaimiecz.eu/) W ten sposób powstał pierwszy prototyp „Schronu Zero”.


Schron Zero złożony mało profesjonalnie przez Starego Wujka


Twoja inna gra, której jeszcze nie sprawdziłem - Ocaleni z Catanu też jest postapo?

Obecnie dużo ludzi uwielbia zombiaki pod każdą postacią. Opowiedz o Zombie Crusade. Jest to połączenie Space Crusade z Left 4 Dead?

„Ocaleni z Catanu” jest tylko wizualną konwersją oryginału na wersję postapo. „Zombie Crusade” to już zupełnie inna bajka. Faktycznie chciałem znaleźć wspólny mianownik między tymi dwoma zupełnie odmiennymi światami i wypracować taką mechanikę, która byłaby w stanie je połączyć w jakąś sensowną całość. Tryb kampanii opowiada historię grupy ocalonych, którzy w pogoni za przetrwaniem przemierzają kolejne obszary (przedmieścia, cmentarz, itd.), walcząc z zombie i wykonując zadania.




Zombie Crusade


Ocaleni z Catanu



Czarne Chmury to dynamiczna figurkowa gra taktyczna o powietrznych  pojedynkach w świecie Steampunku. Bardzo interesująco wygląda, niestety nie miałem do czynienia z bitewniakami. O czym jest ta gra?

Bitewniak to zbyt wielkie słowo, pojedynek będzie właściwszym określeniem. Gra nie posiada jeszcze ostatecznej wersji, potrzebuje wielu rozgrywek testowych. Gracz wciela się w niej w kapitana okrętu powietrznego, który musi dowodzić statkiem i załogą w trakcie walki.


Czarne Chmury


Czym jest Dungeon i Wieczna Waśń? Tę ostatnią mam na dysku.

„Dungeon” nie jest grą, ale projektem służącym wyłącznie do testowania różnych mechanik. Z kolei „Wieczna waśń” to pełnowartościowa gra strategiczna, opowiadająca o wojnie między trzeba królestwami – ludzi, orków i nieumarłych.  Oparłem ją na swojej autorskiej mechanice.


Wieczna Waśń


Gwiezdna Ekspedycja to remake gry Odkrywcy Nowych Światów! Jako młody chłopiec grałem w nią i "nic nie odkryłem". Jak nowa wersja została przyjęta przez Graczy?

„Gwiezdna ekspedycja” nie doczekała się jeszcze swojego oficjalnego wydania, więc trudno mówić tutaj o jakimkolwiek przyjęciu. Kiedy zaczynałem nad nią pracować, nie posiadałem jeszcze żadnego doświadczenia, więc wiele zastosowanych tam mechanik wymaga poprawy. Jest to zbyt obszerny projekt na ten moment, bym mógł go w najbliższym czasie zakończyć.


Ale kolejną Twoją grą, którą chciałbym złożyć, jest Cyberpunk. Oglądałem pokazową rozgrywkę. Muszę to mieć! Gra jest już w finalnej wersji? Udostępnisz pliki? Proszę, opowiedz, jak doszło do jej stworzenia.

Tak. Gra jest w tej formie udostępniona, chociaż z każdą kolejną rozgrywką wprowadzane zostają niewielkie zmiany, takie jak balans cen przedmiotów lub poprawki w tekście. W planach mam dodanie także dwóch grup nomadów, jak również nowych zadań i więcej celów graczy. Jeśli chodzi o samo tworzenie, pomysł pojawił się krótko przed premierą gry „Cyberpunk 2077”. Trudno było przejść obojętnie obok natłoku informacji z nią związanych, co w efekcie przyczyniło się do zapoczątkowania tego projektu.


Cyberpunk, gnoju!.. Samuraju!


Co jest przeszkodą w tworzeniu gier? 

Czas, a raczej jego brak.


Jakiego sprzętu używasz do drukowania komponentów i gdzie najlepiej drukować Twoje gry? Chcąc mieć kolorową grę potrzeba zgłosić się do profesjonalnej drukarni?

Ciężko odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Sam używam wielu technik, a że pracuję w drukarni siłą rzeczy mam większe możliwości. Warto jednak wpaść na Forum Gier Planowych (https://www.gry-planszowe.pl/forum/viewtopic.php?f=5&t=54908), z którego sam korzystałem. Można tam znaleźć wiele tematów dotyczących technik druku i składania gier PnP. 


Na stronie fb Armisch napisałeś, że hobbistycznie modyfikujesz gry. Co jeszcze zmodyfikowałeś? 

Np: „Desolate”, które otrzymało oprawę z „Aliens” oraz wspomnianych „Osadników z Catanu” w wersji postapo.


Jakie są Twoje inne zainteresowania oprócz robienia gier i ich modyfikacji?

Szeroko pojmowana fantastyka, grafika i oczywiście gry.


Co aktualnie czytasz, w co grasz i jakiej muzy słuchasz?

Czytam/słucham: Upadek Hyperiona - Dana Simmonsa

Grywam: Don’t Starve: Together

Muzyka: punkowo/rockowa


Sam tworzę przeróżne rzeczy i zawsze interesuje mnie proces twórczy u innych osób. Jak godzisz tworzenie gier z życiem codziennym? Kiedy tworzysz i ile czasu Ci to zajmuje? 

Nie ma co do tego żadnej zasady, pomysły przychodzą w najróżniejszych porach. Jeśli przetrwają, zapisuję je do zeszytu. Następnie rozpoczyna się faza testów i dopasowywanie grafiki. Tworzę w wolnych chwilach, których nie ma zbyt wiele, przez co cały proces trwa niekiedy nawet kilka miesięcy.


Ogromnie dziękuję za poświęcony czas. Życzę Siły, Kreatywności i Radości Tobie i Twoim Najbliższym. 

ArmiscH - fb

ArmiscH - Instagram

ArmiscH - Artstation

Patyczaki - fb

ArmiscH - chomikuj

Schron Zero - MagiaiMiecz.eu

(Print & Play) Jak wykonać grę - techniki i zdjęcia


Wszystkie zdjęcia pochodzą ze strony ArmiscH - fb

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz