wtorek, 23 czerwca 2020

Wywiad z Wojciechem Wons - twórcą gry fabularnej "Słowianie" część IV


Z przyjemnością zapraszam Państwa na czwartą część wywiadu Wojciechem Wons, Twórcą gry fabularnej Słowianie i właścicielem Wydawnictwa Hengal.


Minął już ponad rok od ukazania się Słowian. Naturalną sprawą są kolejne edycje systemu. Chciałbym się dowiedzieć jakie czynniki zdecydowały o wprowadzeniu zmian i gdzie się one pojawiły?

Dzień dobry! Bardzo dobre pytanie! Swoją drogą, dziękuję za kolejny wywiad. Zawsze z Tobą można omówić ciekawe sprawy. Przechodząc już do odpowiedzi: wiedziałem, że Słowianie z edycji wspieram.to nie są idealni. Mają gdzieś swoje błędy, luki w grze, mechanice. W składzie też mógłbym nieco poprawić, czy też wyeliminować chochliki w postaci literówek oraz nieścisłości w tabelkach. To był mój pierwszy projekt, i od startu zbiórki nauczyłem się masy rzeczy. Doświadczenie, recenzje, wiele opinii Graczy i Mistrzów myślę, że sprawiło, iż zwróciłem na wszystkie mankamenty systemu uwagę. W moich planach Słowianie mają być całą linią wydawniczą z dodatkami, gadżetami, co już można zauważyć, gdyż wprowadziliśmy do sprzedaży m.in. ekrany mistrza gry, maty, mapy, za chwilę będą dedykowane kości z Q-Workshop. Potrzebowałem więc naprawdę solidnej podstawki, wydania Słowian, na którym będę mógł budować dalej. Stąd pomysł na wersję 1.5, ulepszoną wersję podręcznika, ale bez ingerencji w podstawowe założenia mechaniki – nie chciałem robić 2 edycji, aby zmiany były zbyt daleko posunięte. Dzisiaj wiem, że to był dobry krok – gra się przyjęła, sama edycja zrobiła dobre wrażenie na tych, co mieli już 1.0. Czyli możemy pracować dalej!


Mamy za sobą dwa dodatki do Słowian – Wybrańcy i Dziennik Zielarski. Czy są dostosowane do edycji 1.5? 

Oczywiście! Wybrańcy oraz Dziennik wykorzystujemy również wraz z nową edycją. W starych wersjach jedynie może się pojawić niewielki problem z numeracją stron, np. w Wybrańcach jest odwołanie, iż statystyki woja znajdziemy w podstawce na stronie X, a tymczasem w nowej Edycji te statystyki są kilka stron dalej. W dodrukach, które już szykuję, ten błąd zostanie poprawiony.  


Pojawiają się nowe pomysły, co nas czeka w przyszłości? Jakieś oficjalne dodatki? A co z publikacjami fanowskimi?

Myślę, że czeka nas sporo dodatkowych materiałów. W tej chwili w planach są dwa mniejsze dodatki, takie jak Dziennik i Wybrańcy, na około 100 stron. Mamy także  plan na jeden duży dodatek – Bestiariusz. Ma się pojawić w ostatnim kwartale 2020. Ilustratorzy już pracują nad nim, ja mam wiele notatek, więc niedługo prace ruszą z kopyta, ale… mamy Rewolwer na horyzoncie. Lada chwila zaczynamy ostrą kampanię reklamową. Kolory Hengala ze słowiańskiej zieleni zmienią się na krwisty czerwony! 


„Żyjąca Slavia” – brzmi ciekawie, powiesz dokładniej o co chodzi?

To projekt linii darmowych materiałów wspierających grę, który ma dać poczucie żyjącego świata. Gracze i Mistrzowie mają wiedzieć, że coś w tej chwili się dzieje na Slavii. My tu sobie gramy, ale o pewnych wydarzeniach przy stole, o których oni mówią – mówią dzisiaj wszyscy grający w Słowian. Co tydzień będą wychodziły tzw. epizody, one oczywiście łączą się w sezony. Każdy epizod wprowadza nowe wydarzenie dominujące, oraz mówi o lokalnych plotkach z regionów – te kwestie będą widoczne zaraz po wejściu na slowianierpg.pl. Można się nimi inspirować, traktować jako zahaczki do przygód, lub potraktować jako plotki i tylko trochę wpleść je w narrację, aby dać faktycznie Graczom poczucie, że poza ich działaniami – ten świat żyje. Główną atrakcją będzie darmowy PDF do pobrania w każdym epizodzie. Znajdziemy w nim fabularny opis najważniejszego wątku w tworzącej się historii świata oraz nową zawartość mechaniczną. 

Z wątku głównego lore świata MG może też skorzystać w różny sposób: wprowadzi bohaterów w sam ogień tego co się dzieje, gdzieś obok, albo da im usłyszeć o tych wydarzeniach w karczmie od podróżnika. 

Natomiast z tej zawartości „mechanicznej” skorzysta MG, gdyż będzie mógł wprowadzić, np. jakieś konkretne choroby (jeśli wystąpi plaga w jakimś regionie, o czym będzie mowa), albo da szansę Graczom stworzyć nową postać, bo pojawi się np. jakaś profesja, nowe miejsce urodzenia itp.


Lubię rekwizyty, co mogą mi zaproponować Słowianie?

W tej chwili w linii Słowian znajdziemy: Ekrany Mistrza Gry – Spojrzenie Bogów (trwa druk, niestety jest opóźniony), wielką matę z mapą kontynentu, pojedyncze mapki świata– szczegółowe, woreczki na kości, ołówki oraz dice tray z motywem z okładki. W planach są m.in. dedykowane kości produkcji Q-Workshop.


Czasy mamy zdradzieckie. Coraz bardziej popularne robią się sesje online? Szykujesz coś? 

Chciałbym coś poprowadzić dla fanów na discordzie, jednak ostatnio mam mnóstwo pracy w Hengalu i obawiam się, że ten pomysł musi zostać póki co odłożony. Jednak prędzej czy później chcę wrzucić ogłoszenie, że werbuję chętnych do pogrania głosowo online. Przygarnę osoby chcące zobaczyć o co chodzi w Słowianach, ale też i te, które grają, znają, i chcą po prostu pograć, przeżyć  nowe przygody w naszym świecie :)
.

Gdzie możemy znaleźć najnowsze recenzje systemu?

Pod tym adresem http://slowianierpg.pl/slowianie-w-sieci/ zebrałem wszystko co udało mi się znaleźć w sieci o Słowianach RPG. Od sesji, przez recenzje pisane oraz filmy, po opisy wrażeń, unboxy itp. Jest tam masa linków, ktoś kto by chciał poczytać co mówią inni, jak recenzują – to tu zdecydowanie znajdzie wielką bazę – wszystko w jednym miejscu. Tak samo na www.slowianierpg.pl w górnym menu jest zakładka CZYM SĄ SŁOWIANIE RPG?, a po rozwinięciu ukaże się prawie 10 dokładnych artykułów traktujących o zawartości gry i jej elementach. Jak wygląda walka, jak krok po kroku przebiega tworzenie postaci, jak działa mechanika i wiele więcej. Jeśli ktoś jest zainteresowany to koniecznie powinien to przejrzeć. 


Jak łączysz pracę nad rozwijaniem systemu i ogarnianie Wydawnictwa Hengal?

Ciekawe pytanie! Otóż, nie jest to w moim odczuciu łatwe, tym bardziej ostatnio, kiedy tej pracy wydawniczej jest naprawdę dużo, do tego marketing, mieliśmy  przecież dopiero co niedawno zbiórkę na Agonię. Sporo problemów z drukarniami… i dlatego po wysłaniu Słowian 1.5 w druk – nie zrobiłem jeszcze żadnego większego projektu, no poza Żyjącą Slavią. Tylko, że ten temat teraz będzie się przewijał u mnie cały czas. Poza Wydawnictwem mam też nieco obowiązków w innej pracy, jak każdy – trochę różnych zajęć dookoła, a głowa nie chce zwolnić i co jakiś czas podpowiada kolejne pomysły/plany. Żona ostatnio stwierdziła, że dzień bez moich słów „Mam pomysł!” chyba już się nie zdarza, co więcej, średnio słyszy to jakoś dziesięć razy od świtu do zmierzchu… 


Czy zmieniły się warunki współpracy z Wydawnictwem Hengal? Nadal śmiało można do Was pisać? 

Oczywiście! Chociaż teraz kwestia ta wygląda nieco inaczej jak pół roku czy rok temu. Wtedy mieliśmy kilka tytułów, rozwijaliśmy je, wchodziliśmy w branżę. Dzisiaj mamy pełne ręce roboty z własnymi projektami i z aktualnymi Autorami z jakimi współpracujemy. Wcześniej byśmy się zajęli tematem, dosłownie w ciągu dwóch miesięcy. Dzisiaj, plan wydania gry z zewnątrz, to zajęcie odłożone w kolejkę na kolejny rok. Jednak nie zmienia to faktu, że można do nas napisać, wysłać próbne rozdziały, zaprezentować. Ostatnio jesteśmy w kontakcie z nowym Autorem, wiele nie mogę powiedzieć, ale klamka prawie zapadła i w roku 2021 prawdopodobnie pojawi się nowy debiut. Gra wygląda naprawdę ciekawie, uważam, że zasługuje na szersze poznanie, ale tak jak mówiłem wcześniej, dzisiaj potrzeba nam więcej czasu.

Na koniec oczywiście pragnę też serdecznie podziękować wszystkim, jak i każdemu z osobna za nieustannie pojawiające się ze wszystkich stron miłe słowa kierowane w naszą stronę, słowa uznania, wsparcie, dzięki temu nasz zapał do pracy dla Was nigdy się nie kończy :) !

Za wywiad dziękuję i pozdrawiam, Sława !

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz