- „Wojciechu, Wojciechu” - cytując
Antoniego Kanię, naszego wspaniałego ludowego Twórcę, w dwóch poprzednich
częściach wywiadu dowiedzieliśmy się o planach wydania Słowian – Mitologicznej
Gry Fabularnej. Zbiórka na wspieram.to zakończyła się 13 stycznia 2018,
podręcznik wydałeś i rozesłałeś pod koniec października 2018 roku. Coś wówczas
czuł Wojciechu? Zrobiłeś sobie chwilę odpoczynku po ciężkiej pracy? Odczułeś
spływającą na Ciebie łaskę bogów? :)
- Na wstępie chciałbym
powitać wszystkich naszych czytelników i oczywiście Tobie podziękować za
zaproszenie do kolejnego wywiadu! Także, Sława i Chwała! No, a wracając do
pytania, muszę przyznać, że cały ten proces wysyłek, sprawił mi jedną wielką
frajdę. Byłem i jestem nadal szczęśliwy, że udało się to wszystko poprowadzić,
że projekt trafił do ludzi, i już wszyscy czekający na swój egzemplarz mogą
grać w grę, która chodziła mi przez lata po głowie. Coś niesamowitego. Odnośnie
odpoczynku – nie było go wcale, mało tego, był dosłownie taki nawał pracy, że
można powiedzieć, iż robiło się „po godzinach”, to miało związek z założeniem
wydawnictwa i rozpoczęciem współpracy z Szymonem Piecha. Kolejna sprawa, to
rozszerzenia, które były ufundowane na zbiórce, chciałem je jak najszybciej
dostarczyć wspierającym, zamknąć wszystkie zobowiązania ze wspieram.to i ruszyć
„na głęboką wodę”.
- Od tamtej pory minęło troszkę czasu.
Z tego co można przeczytać w różnych miejscach w Internecie system był
potrzebny i przyjął się bardzo dobrze. Co chwilę raczysz nas nowymi
informacjami na temat gry. Już na dniach pojawi się duży, drukowany dodatek
„Wybrańcy”. Cóż tam znajdziemy, kiedy dokładnie wyjdzie i w jakiej formie można
go będzie nabyć?
- Dodatek w tej chwili
jest całkowicie złożony i gotowy, przechodzi przez drugą korektę. Trwa
przedsprzedaż, więc każdy może już sobie zarezerwować egzemplarz dla siebie i
zyskać parę gratisów. Podręcznik będzie do kupienia w przyszłości tylko w
drukowanej formie, PDF zostanie rozesłany wspierającym i osobom zamawiającym w
przedsprzedaży. Będziemy mogli w nim znaleźć rozszerzenia wprowadzające nowe
potwory, Erę Brzezień, szczegółowe opisy siedmiu najważniejszych wiosek Slavii
wraz z nowymi miejscami urodzenia do tworzenia postaci, generator wiosek, nowe
zasady w walce podwyższające rolę DUCHA i przesądów, kilka ciekawych wierszy,
duży generator podróży wraz z prostą mechaniką, zestaw szczegółowych pomysłów
na przygody i na koniec – erratę do podręcznika głównego (ona zostanie
udostępniona za darmo również w formie PDF dla wszystkich).
- Co po „Wybrańcach”. Kolejnym będzie
„Dziennik Zielarski”? Informowałeś, że mocno się rozrósł?
- Tak dokładnie, zaraz
po Wybrańcach, mam nadzieję, że wszyscy nie będziemy długo na niego czekać,
może miesiąc – dwa i już trafi on do druku. Projekt ten tak jak wspomniałeś,
dosyć się rozrósł, dlatego postanowiłem wydać go osobno, będą w nim zawarte
receptury alchemiczne, opisy roślin, drzew, kilka przesądów z nimi związanych,
profesja i mechanika poszukiwania, zbierania ziół. Całość zamknie się na około
30 stronach, więc to będzie taki mini-suplement, ale o to chodzi. Taki
„Dziennik Zielarski”, zawarty w zupełnie odrębnej książeczce, leżącej na stole
będzie super atrybutem każdego Gracza kierującego wołchwem, żercą czy właśnie
zielarzem/zielarką. Ktoś kto lubi coś kolekcjonować, tworzyć mikstury,
wspomagać drużynę, będzie zachwycony. Wybrańcy, są już dosyć „napakowani”
zawartością, myślę, że taka gratka dla tych wszystkich Graczy mogłaby gdzieś
się „rozmyć” w natłoku. Już sama nazwa owego rozszerzenia sugeruje, że powinna
być wydana jako osobny – dziennik.
- Pojawił się zapowiadany film
promujący grę. Opowiedz nam o nim.
- Przede wszystkim
podziękowania należą się Mateuszowi Markowiakowi, za wykupienie tej specjalnej
nagrody. Dzięki niej mógł wziąć udział w zdjęciach, a także podać pomysły na
kilka scen. Całość była nakręcana we wrześniu na Grodzisku w Owidzu – swoją
drogą, to bardzo klimatyczne i ciekawe miejsce, serdecznie zapraszam wszystkich
do odwiedzin! Stroje udało się zorganizować od przyjaciół, gdyż zajmują się
właśnie odtwórstwem historycznym i strzelaniem z łuku tradycyjnego. Gdzieś
chyba wspominałem, że to dzięki nim pojawił się ten pomysł ogólnie na Słowian
nawet.. chyba to było przy wywiadzie z Tobą, Stary Wujku J. Nagraniem scen, a także samym
montażem zajął się Grzegorz Orlikowski, , jest on założycielem Grupy Witruwiusz,
z którą teraz ściśle współpracujemy przy lokalnych projektach propagujących gry
fabularne.
- A co to było za wydarzenie - DniTalentów w Gryfinie? Zamierzasz krzewić wia… granie w Słowian na tego typu ciekawych
wydarzeniach?
- Ja tylko mogę im
podesłać skromne książeczki z grą Słowian, myślę, że słowa uznania należą się
dla nauczyciela, który tam pracuje i organizuje spotkania RPG dla dzieciaków –
Adrianowi Kopp. Ewidentnie, to człowiek z pasją i to on krzewi zainteresowanie
grami fabularnymi wśród młodzieży, i nie chodzi tu tylko o Słowian, ale i inne systemy.
Jak kiedyś wspominałem w rozmowie z nim – u mnie za czasów szkolnych takich
inicjatyw nie było, i nie kojarzę, abym słyszał gdzieś w okolicy o podobnych
spotkaniach. Zatem Sława i Chwała, kto wie, cóż za gry stworzy, kiedyś w
przyszłości, to „młode pokolenie erpegowców”. Bardzo dobrze, że ten temat teraz
jest rozwijany, daleko nie szukać – niedawno wystartowała zbiórka na gry
fabularne dla dzieci – „Mistrz Baśni” oraz „Jagodowy Las”. Ktoś jeszcze chce
powiedzieć, że RPGi w Polsce umierają?
- W marcu tego roku, wspólnie z „GryFabularne” zorganizowaliście konkurs na przesądy, które w Słowianach stanowią
świetne urozmaicenie przygody i lepsze wczucie się oraz zrozumienie czasów
przeszłych. Wojciechu, co dalej z przesądami?
- Przesądy, o których
mówisz, będą wydane w darmowej formie w pliku PDF. Taki smaczek dla fanów gry i
ukłon dla wszystkich, którzy brali udział w tych konkursach. Będzie to z
pewnością coś „oryginalnego”, mogę zapewnić. Niestety, teraz się nie możemy za
to zabrać, z uwagi na prace nad „Wybrańcami”, ale po kolei. Sprawa ta nie
ucieknie.
- Jak godzisz „zwykłą pracę” z
tworzeniem kolejnych dodatków do Słowian i wydawnictwem Hengal?
- Trochę się tego
nawarstwiło, ale niedawno nieco zmieniłem tryb „zwykłej” pracy i mam więcej
czasu na sprawy związane z wydawnictwem, sklepem internetowym, tworzeniem
kolejnych rozszerzeń. Mam też z różnych stron pomoc, na różnych płaszczyznach,
więc też mi jest pewne sprawy łatwiej dopilnować, dograć i zrealizować. Sam nie
dałbym rady.
- A Wydawnictwo Hengal się rozrasta.
Pojawiają się nowe gry i dodatki do nich. Możesz pokrótce opisać co masz
aktualnie w ofercie?
- Zacznę w takim razie
od Słowian i Sun World, to w zasadzie dwie największe gry ze „stajni Hengala”. Ponadto
mamy Groty i Giganci w ofercie, niedługo pojawi się też dodatek – Osteria, więc
przemy naprzód! Mieliśmy też Suplement I do SW, ale już został rozprowadzony,
póki co nie planujemy dodruku. Szymon pracuje teraz nad Suplementem II, więc
też zbliża się nowość. Ja osobiście tworzę linię Słowian.
- Zdradź nam. Czy toczą się jakieś
rozmowy w sprawie kolejnych systemów? Potencjalni twórcy mogą do Ciebie śmiało
pisać…? Jakie plany na przyszłość?
- Jasne, że się toczą.
Niejedna rozmowa, jeśli mogę tak nawet powiedzieć. Niedługo do naszego grona
dołączy nowa, charyzmatyczna postać z własnym pomysłem i projektem. Co prawda,
nie będzie to bardzo duży projekt, nie mniej już nie mogę się doczekać, aby to
ogłosić…Póki co, to tajemnica.
Nikomu nie mów!
I tak, jeśli ktoś ma jakiś ciekawy
pomysł, swój projekt, zawsze może się do nas zgłosić, porozmawiać. Może coś
wspólnie zrobimy? Kto to może wiedzieć, z pewnością nie ma co czekać i chować
wszystkiego do szuflady. Jest realna szansa zrobić coś właśnie dzisiaj w naszym
światku erpegowym.
- Żeby jeszcze bardziej scalić swoich
graczy, postanowiłeś założyć Słowianom i grom oferowanym przez Wydawnictwo
Hengal kanał na komunikatorze Discord. Co już możemy tam znaleźć, a co
znajdziemy w kolejnych dniach?
- Kanał Discord o
którym mowa, jest zarezerwowany dla wspierających póki co i osób, które
zakupiły nasze gry. Panuje tam luźna atmosfera, gdzie możemy sobie porozmawiać
o grach, sesjach, planach, rozwiać czasem na szybko jakieś wątpliwości, umówić
się na sesję online, doradzić sobie jak Mistrz – Mistrzowi Gry, przy tworzeniu
scenariuszy. Dzielimy się zawartością jaką tworzymy. Innymi słowy, jeśli ktoś
nie dołączył jeszcze, a jest na oficjalnej grupie Słowian – musi koniecznie
wbić!
- Udostępniłeś scenariusz „Dziady”, za
chwilę będzie można pobrać „W obronie wiary”. Mam nadzieję, że to nie koniec?
Przewidujesz zbieranie, katalogowanie i udostępnianie scenariuszy, które będą
przygotowywane przez innych?
- Na oficjalnej
stronie slowianierpg.pl będą pojawiać się darmowe materiały do pobrania i
drukowania we własnym zakresie. Oczywiście będzie ich więcej. W kolejce jest
jeszcze darmowy starter, przygoda „Tajemnica Lasów”, zestaw reguł (nie powiem
do jakiej konwencji, tajemnica!), przesądy z konkursów, artefakty – również z
konkursów, a także kilka nowych tabel i skrótów zasad. Jest co robić… ale tak, będziemy wspierać
także fanowskie projekty naszych gier!
- Chyba nie pozostaje
mi nic innego jak tylko powiedzieć, że tak. Jednak za wiele nie chciałbym teraz
o tym mówić, ponieważ jest za wcześnie. Planów i marzeń mamy wiele do
realizacji. Czas pokaże jak wszystko się potoczy. Trzymacie kciuki, by wszystko
poszło zgodnie i pozytywnie.
- Wojciechu! Życzę Wszystkiego Najlepszego. Tobie i Twoim Bliskim. Powodzenia w realizacji planów i... do zobaczenia w czwartej części wywiadu : )
- Dzięki za wywiad. Sława Tobie Stary Wujku i Wam
Czytelnicy!
Słowianie - Mitologiczna Gra Fabularna - strona www
Słowianie - Mitologiczna Gra Fabularna - strona na fb
Wydawnictwo Hengal - strona www
Wydawnictwo Hengal - strona na fb
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz