piątek, 24 maja 2019

Wywiad z Wojciechem Wons - twórcą gry fabularnej "Słowianie" część III




- „Wojciechu, Wojciechu” - cytując Antoniego Kanię, naszego wspaniałego ludowego Twórcę, w dwóch poprzednich częściach wywiadu dowiedzieliśmy się o planach wydania Słowian – Mitologicznej Gry Fabularnej. Zbiórka na wspieram.to zakończyła się 13 stycznia 2018, podręcznik wydałeś i rozesłałeś pod koniec października 2018 roku. Coś wówczas czuł Wojciechu? Zrobiłeś sobie chwilę odpoczynku po ciężkiej pracy? Odczułeś spływającą na Ciebie łaskę bogów? :)


- Na wstępie chciałbym powitać wszystkich naszych czytelników i oczywiście Tobie podziękować za zaproszenie do kolejnego wywiadu! Także, Sława i Chwała! No, a wracając do pytania, muszę przyznać, że cały ten proces wysyłek, sprawił mi jedną wielką frajdę. Byłem i jestem nadal szczęśliwy, że udało się to wszystko poprowadzić, że projekt trafił do ludzi, i już wszyscy czekający na swój egzemplarz mogą grać w grę, która chodziła mi przez lata po głowie. Coś niesamowitego. Odnośnie odpoczynku – nie było go wcale, mało tego, był dosłownie taki nawał pracy, że można powiedzieć, iż robiło się „po godzinach”, to miało związek z założeniem wydawnictwa i rozpoczęciem współpracy z Szymonem Piecha. Kolejna sprawa, to rozszerzenia, które były ufundowane na zbiórce, chciałem je jak najszybciej dostarczyć wspierającym, zamknąć wszystkie zobowiązania ze wspieram.to i ruszyć „na głęboką wodę”.


- Od tamtej pory minęło troszkę czasu. Z tego co można przeczytać w różnych miejscach w Internecie system był potrzebny i przyjął się bardzo dobrze. Co chwilę raczysz nas nowymi informacjami na temat gry. Już na dniach pojawi się duży, drukowany dodatek „Wybrańcy”. Cóż tam znajdziemy, kiedy dokładnie wyjdzie i w jakiej formie można go będzie nabyć?



- Dodatek w tej chwili jest całkowicie złożony i gotowy, przechodzi przez drugą korektę. Trwa przedsprzedaż, więc każdy może już sobie zarezerwować egzemplarz dla siebie i zyskać parę gratisów. Podręcznik będzie do kupienia w przyszłości tylko w drukowanej formie, PDF zostanie rozesłany wspierającym i osobom zamawiającym w przedsprzedaży. Będziemy mogli w nim znaleźć rozszerzenia wprowadzające nowe potwory, Erę Brzezień, szczegółowe opisy siedmiu najważniejszych wiosek Slavii wraz z nowymi miejscami urodzenia do tworzenia postaci, generator wiosek, nowe zasady w walce podwyższające rolę DUCHA i przesądów, kilka ciekawych wierszy, duży generator podróży wraz z prostą mechaniką, zestaw szczegółowych pomysłów na przygody i na koniec – erratę do podręcznika głównego (ona zostanie udostępniona za darmo również w formie PDF dla wszystkich).


- Co po „Wybrańcach”. Kolejnym będzie „Dziennik Zielarski”? Informowałeś, że mocno się rozrósł?

- Tak dokładnie, zaraz po Wybrańcach, mam nadzieję, że wszyscy nie będziemy długo na niego czekać, może miesiąc – dwa i już trafi on do druku. Projekt ten tak jak wspomniałeś, dosyć się rozrósł, dlatego postanowiłem wydać go osobno, będą w nim zawarte receptury alchemiczne, opisy roślin, drzew, kilka przesądów z nimi związanych, profesja i mechanika poszukiwania, zbierania ziół. Całość zamknie się na około 30 stronach, więc to będzie taki mini-suplement, ale o to chodzi. Taki „Dziennik Zielarski”, zawarty w zupełnie odrębnej książeczce, leżącej na stole będzie super atrybutem każdego Gracza kierującego wołchwem, żercą czy właśnie zielarzem/zielarką. Ktoś kto lubi coś kolekcjonować, tworzyć mikstury, wspomagać drużynę, będzie zachwycony. Wybrańcy, są już dosyć „napakowani” zawartością, myślę, że taka gratka dla tych wszystkich Graczy mogłaby gdzieś się „rozmyć” w natłoku. Już sama nazwa owego rozszerzenia sugeruje, że powinna być wydana jako osobny – dziennik.


- Pojawił się zapowiadany film promujący grę. Opowiedz nam o nim.

- Przede wszystkim podziękowania należą się Mateuszowi Markowiakowi, za wykupienie tej specjalnej nagrody. Dzięki niej mógł wziąć udział w zdjęciach, a także podać pomysły na kilka scen. Całość była nakręcana we wrześniu na Grodzisku w Owidzu – swoją drogą, to bardzo klimatyczne i ciekawe miejsce, serdecznie zapraszam wszystkich do odwiedzin! Stroje udało się zorganizować od przyjaciół, gdyż zajmują się właśnie odtwórstwem historycznym i strzelaniem z łuku tradycyjnego. Gdzieś chyba wspominałem, że to dzięki nim pojawił się ten pomysł ogólnie na Słowian nawet.. chyba to było przy wywiadzie z Tobą, Stary Wujku J. Nagraniem scen, a także samym montażem zajął się Grzegorz Orlikowski, , jest on założycielem Grupy Witruwiusz, z którą teraz ściśle współpracujemy przy lokalnych projektach propagujących gry fabularne.




- A co to było za wydarzenie - DniTalentów w Gryfinie? Zamierzasz krzewić wia… granie w Słowian na tego typu ciekawych wydarzeniach?

- Ja tylko mogę im podesłać skromne książeczki z grą Słowian, myślę, że słowa uznania należą się dla nauczyciela, który tam pracuje i organizuje spotkania RPG dla dzieciaków – Adrianowi Kopp. Ewidentnie, to człowiek z pasją i to on krzewi zainteresowanie grami fabularnymi wśród młodzieży, i nie chodzi tu tylko o Słowian, ale i inne systemy. Jak kiedyś wspominałem w rozmowie z nim – u mnie za czasów szkolnych takich inicjatyw nie było, i nie kojarzę, abym słyszał gdzieś w okolicy o podobnych spotkaniach. Zatem Sława i Chwała, kto wie, cóż za gry stworzy, kiedyś w przyszłości, to „młode pokolenie erpegowców”. Bardzo dobrze, że ten temat teraz jest rozwijany, daleko nie szukać – niedawno wystartowała zbiórka na gry fabularne dla dzieci – „Mistrz Baśni” oraz „Jagodowy Las”. Ktoś jeszcze chce powiedzieć, że RPGi w Polsce umierają?




- W marcu tego roku, wspólnie z „GryFabularne” zorganizowaliście konkurs na przesądy, które w Słowianach stanowią świetne urozmaicenie przygody i lepsze wczucie się oraz zrozumienie czasów przeszłych. Wojciechu, co dalej z przesądami?

- Przesądy, o których mówisz, będą wydane w darmowej formie w pliku PDF. Taki smaczek dla fanów gry i ukłon dla wszystkich, którzy brali udział w tych konkursach. Będzie to z pewnością coś „oryginalnego”, mogę zapewnić. Niestety, teraz się nie możemy za to zabrać, z uwagi na prace nad „Wybrańcami”, ale po kolei. Sprawa ta nie ucieknie.


- Jak godzisz „zwykłą pracę” z tworzeniem kolejnych dodatków do Słowian i wydawnictwem Hengal?

- Trochę się tego nawarstwiło, ale niedawno nieco zmieniłem tryb „zwykłej” pracy i mam więcej czasu na sprawy związane z wydawnictwem, sklepem internetowym, tworzeniem kolejnych rozszerzeń. Mam też z różnych stron pomoc, na różnych płaszczyznach, więc też mi jest pewne sprawy łatwiej dopilnować, dograć i zrealizować. Sam nie dałbym rady.




- A Wydawnictwo Hengal się rozrasta. Pojawiają się nowe gry i dodatki do nich. Możesz pokrótce opisać co masz aktualnie w ofercie?

- Zacznę w takim razie od Słowian i Sun World, to w zasadzie dwie największe gry ze „stajni Hengala”. Ponadto mamy Groty i Giganci w ofercie, niedługo pojawi się też dodatek – Osteria, więc przemy naprzód! Mieliśmy też Suplement I do SW, ale już został rozprowadzony, póki co nie planujemy dodruku. Szymon pracuje teraz nad Suplementem II, więc też zbliża się nowość. Ja osobiście tworzę linię Słowian.


- Zdradź nam. Czy toczą się jakieś rozmowy w sprawie kolejnych systemów? Potencjalni twórcy mogą do Ciebie śmiało pisać…? Jakie plany na przyszłość?

- Jasne, że się toczą. Niejedna rozmowa, jeśli mogę tak nawet powiedzieć. Niedługo do naszego grona dołączy nowa, charyzmatyczna postać z własnym pomysłem i projektem. Co prawda, nie będzie to bardzo duży projekt, nie mniej już nie mogę się doczekać, aby to ogłosić…Póki co, to tajemnica.

Nikomu nie mów!

I tak, jeśli ktoś ma jakiś ciekawy pomysł, swój projekt, zawsze może się do nas zgłosić, porozmawiać. Może coś wspólnie zrobimy? Kto to może wiedzieć, z pewnością nie ma co czekać i chować wszystkiego do szuflady. Jest realna szansa zrobić coś właśnie dzisiaj w naszym światku erpegowym.



- Żeby jeszcze bardziej scalić swoich graczy, postanowiłeś założyć Słowianom i grom oferowanym przez Wydawnictwo Hengal kanał na komunikatorze Discord. Co już możemy tam znaleźć, a co znajdziemy w kolejnych dniach?

- Kanał Discord o którym mowa, jest zarezerwowany dla wspierających póki co i osób, które zakupiły nasze gry. Panuje tam luźna atmosfera, gdzie możemy sobie porozmawiać o grach, sesjach, planach, rozwiać czasem na szybko jakieś wątpliwości, umówić się na sesję online, doradzić sobie jak Mistrz – Mistrzowi Gry, przy tworzeniu scenariuszy. Dzielimy się zawartością jaką tworzymy. Innymi słowy, jeśli ktoś nie dołączył jeszcze, a jest na oficjalnej grupie Słowian – musi koniecznie wbić!


- Udostępniłeś scenariusz „Dziady”, za chwilę będzie można pobrać „W obronie wiary”. Mam nadzieję, że to nie koniec? Przewidujesz zbieranie, katalogowanie i udostępnianie scenariuszy, które będą przygotowywane przez innych?

- Na oficjalnej stronie slowianierpg.pl będą pojawiać się darmowe materiały do pobrania i drukowania we własnym zakresie. Oczywiście będzie ich więcej. W kolejce jest jeszcze darmowy starter, przygoda „Tajemnica Lasów”, zestaw reguł (nie powiem do jakiej konwencji, tajemnica!), przesądy z konkursów, artefakty – również z konkursów, a także kilka nowych tabel i skrótów zasad.  Jest co robić… ale tak, będziemy wspierać także fanowskie projekty naszych gier!



- Przewidujecie suweniry, kubki, koszulki, nad którymi rzecz jasna w tajemnicy pracujecie?

- Chyba nie pozostaje mi nic innego jak tylko powiedzieć, że tak. Jednak za wiele nie chciałbym teraz o tym mówić, ponieważ jest za wcześnie. Planów i marzeń mamy wiele do realizacji. Czas pokaże jak wszystko się potoczy. Trzymacie kciuki, by wszystko poszło zgodnie i pozytywnie.

- Wojciechu! Życzę Wszystkiego Najlepszego. Tobie i Twoim Bliskim. Powodzenia w realizacji planów i... do zobaczenia w czwartej części wywiadu : )

- Dzięki za wywiad. Sława Tobie Stary Wujku i Wam Czytelnicy!





Wydawnictwo Hengal - strona www
Wydawnictwo Hengal - strona na fb



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz