niedziela, 17 grudnia 2023

Monolit - scenariusz do MARS 2050


 „Musicie zdać sobie sprawę, a wybrani jesteście nie bez przyczyny, że mieszkać będziecie na innej Planecie, więc nie róbcie z Bazy miejsca sterylnego azylu, tylko Dom.”

Mike Nolan, szef korporacji Xplore w przemówieniu do kolonizatorów z 2033 roku (początek ekspansji na Czerwoną Planetę)


Baza Xplore na gładkiej równinie Arcadia Planitia.

Rodzaje baz, ich umiejscowienie oraz plany pomieszczeń można zmieniać, zgodnie z dowolnością przedstawioną w podręczniku

Nocny dyżur w pomieszczeniu kontrolnym Bazy, pełnym konsolet, monitorów, urządzeń do komunikacji, z jednym, dobrze pracującym automatem do kawy. Czas spędza się tutaj na analizowaniu dziennych odczytów z czujników wewnątrz kompleksu związanych z systemem podtrzymywania życia LSS i sprawdzaniu warunków atmosferycznych na Marsie. Test Wiedzy (3) pozwoli zorientować się, że epicentrum niewielkiego trzęsienia ziemi miało miejsce na południu, około sześciu godzin temu. Nie jest to zaskakująca sytuacja. W wyniku przesuwania się płyt tektonicznych dwa razy w miesiącu następuje lekkie trzęsienie Marsa, a raz na trzy lata większe. To drugie odczuwalne jest przez mieszkańców podziemnych habitatów, ale nie zagraża ich konstrukcji. Obecnie nad Bazą i północną częścią Marsa, od kilku dni rozciąga się średnia burza pyłowa, której zakończenie przewidywane jest w ciągu 48 godzin.

Kamery monitoringu rejestrują każde publiczne i techniczne pomieszczenie oraz teren wokół Bazy. Obecnie większość monitorów pokazuje obszar osłonięty membraną, rozciągniętą na pneumatycznych, regularnie rozstawionych żebrach gdzie w dzień trwają prace nad poszerzeniem Bazy, a teraz stoją tam maszyny. Kolejne kamery skierowane są na tunele i wejście prowadzące na plac budowy bezpośrednio z Bazy.

Mija kolejna godzina pracy, gdy na ekranach monitorów dyżurny zauważa ruch. Średni Test Czujności (5) pozwoli jasno ocenić sytuację i utwierdzić się w przekonaniu, że ktoś w skafandrze kosmicznym przebywa na zewnątrz Bazy, a sprawdzając rejestr wyjść i wejść, okazuje się, że wewnątrz nie brakuje żadnego mieszkańca. Przewinięcie zarejestrowanego nagrania z różnych kamer potwierdza te informacje. Wyraźnie widać na nich człowieka, który walczy z silnymi podmuchami wiatru, coraz przewraca się i za każdym razem ciężej mu się podnieść. Żadna z kamer obecnie nie obejmuje miejsca pobytu przybysza.

W takich sytuacjach należy poinformować Rozjemcę – przywódcę Bazy oraz członków ochrony i tylko od wykazanej inicjatywy dyżurnego zależeć będzie, w jakim stanie będzie człowiek, do którego wyjdzie ekipa ratownicza.

Chociaż do Bazy nie przedostaje się zimno, w pomieszczeniach nie słychać dźwięków z zewnątrz, okazuje się, że większość Postaci Graczy i reszty Mieszkańców nie śpi. Krzątanina członków służby ochrony na korytarzach wzbudza zaciekawienie. Na monitorach w pomieszczeniu sterowniczym widać, że ludzie wychodzą ze swoich kwater mieszkalnych, zbierając się stołówkach i salach rekreacyjnych. Na ich twarzach widać napięcie i żywo gestykulują, zapewne nie wiedzą, co się dokładnie stało, ale czują, że coś wisi w powietrzu.

W końcu następuje narada, w której powinni uczestniczyć Rozjemca oraz Drużyna, ale nie czas na gorącą kawę i zapalenie papierosa, a na szybkie działanie. Rozjemca przekonuje, że długo nie było prób sabotażu ze strony innych frakcji, należy pomóc człowiekowi na zewnątrz, ale działać ostrożnie, mieć oczy szeroko otwarte i wszystko dokładnie sprawdzić. Postacie Graczy, którzy zostają w Bazie w pomieszczeniu kontrolnym, mają stały dostęp do monitoringu oraz dwukierunkowej komunikacji z ekipą wyruszającą na powierzchnię.

Jeśli jedna z Postaci Graczy jest Rozjemcą, doradzać będzie jego / jej zastępca (rola Rozjemca).

Przez hermetyczne wejście w powłoce Bazy, znajdujące się w pobliżu ostatniej kamery, która zarejestrowała człowieka,  wychodzi Drużyna, szef Ochrony oraz trzech jego ludzi. (Średnia burza Utrudnienie -2 Czujność, ruch zmniejszony o połowę, Utrudnienie -2 Atletyka. ) Kurzawa nie pozwala na dobrą widoczność, ale w pierwszej kolejności można dostrzec części mechanizmu, którego wcześniej tu nie było. Udany test Wiedzy (3) pozwoli zorientować się, że jest to fragment rozbitej rakiety Xplore, być może jednej z tych, które rozpadły się w atmosferze, wysadzonej przez ładunki wybuchowe podłożone przez radykalistów. Zaś udany test Czujności (5) zapewni szybkie odnalezienie poszukiwanego, znajdującego się kilkanaście metrów od miejsca, w którym uchwyciła go kamera.

Człowiek w kombinezonie kosmicznym z logo Red Horizon na plecach leży na brzuchu, przykryty pyłem pod jedną ze ścian. Gdy Postacie Graczy nie wykażą inicjatywy, doskoczą do niego ludzie z ochrony i o ile w Drużynie nie będzie lekarza, staną się oni nieistotni w czasie przenoszenia ciała do Bazy. Udany test Survivalu (5) pozwoli określić, że człowiek jeszcze żyje, chociaż jest nieprzytomny (tutaj warto wykonać test stresu z modyfikatorem +1 dla osoby, która przeprowadza oględziny).

Przenosząc człowieka do wnętrza Bazy, zastosowano nadzwyczajne środki ostrożności. Należy dostać się do włazu umiejscowionego blisko szpitala, przejść przez śluzę dezynfekcyjną, w której należy pozostać około minuty w celu dokładnego pozbycia się marsjańskiego pyłu. W jeden z sal szpitalnych, wielkości modułu mieszkalnego, lekarze ubrani w skafandry przystępują do rozcinania kombinezonu nieprzytomnego człowieka i próbują go odratować. Biedak żyje, ale na tę chwilę nie odzyskuje przytomności. Wygląda na około 40 lat, na palcu ma obrączkę - test Czujności (3).

Następują kolejne godziny pełne napięcia, obserwacja pacjenta przez monitory, rozmowy z zespołem lekarskim, który już opatrzył człowieka i podłączył do kroplówki.

Być może Drużyna podejmie próbę nawiązania łączności z Bazą Red Horizon, ale jak przypuszczali, jest to niemożliwe w czasie burzy. Wraz z odległością oraz burzami pyłowymi występują zakłócenia. Warto wiedzieć, że początkowo Bazy zakładano mniej więcej co 2000 km, jednak od przybycia na Czerwoną Planetę pierwszych osadników, minęło już sporo lat i ludzie zaczęli budować i osiedlać się bliżej siebie, chociaż strach i nieufność przed innymi nadal jest żywy. Najbliższa Baza RED Horizon, z której prawdopodobnie pochodzi ten człowiek, oddalona jest o 400 km na południe, za wniesieniami sięgającymi około trzech kilometrów. Test Survivalu (3) pozwoli przypomnieć sobie Graczowi, że wczoraj w tamtym rejonie odnotowano niewielkie trzęsienie ziemi.

Jest już późno, Mieszkańcy powoli wracają do swoich modułów mieszkalnych. Kolejny dzień przebiega w miarę spokojnie, chociaż wszyscy żyją wydarzeniami ostatniej nocy. Ze względu na burzę nie wznowiono prac na zewnątrz. Warto zajrzeć do Generatora Zdarzeń w Bazie (str. 55 w podręczniku). Psotni uczniowie (k10 dzieci w podobnym wieku) chcący dowiedzieć się czegoś więcej o pacjencie szpitala udali się na wagary i należy ich odnaleźć. Dzieci tłumaczą, że nie mogły dostać się w okolice szpitala i zorganizowały sobie „niedozwoloną” zabawę przy stawie rybnym – łapanie ryb na haczyk zgodnie z tym, co widziały na filmach z Ziemi.

Przed wieczorem Drużyna może zostać wezwana do zadania poza Bazą. Należy poprawić mocowania membrany i zdjąć z niej nadmiar pyłu. W tym przypadku jedna z osób może wyjść przez właz najbliżej placu budowy, a druga przejść przez śluzę w budującym się, nowym korytarzu. Test Atletyki (3) pozwoli szybko przenieść przesunięte z membrany worki z regolitem i dokładniej zabezpieczyć i uszczelnić plac budowy.

W czasie kolejnej nocnej zmiany pacjent odzyskuje świadomość. Udany test Survivalu (5) pozwoli na uzyskanie informacji, że człowiek jest mocno wyczerpany fizycznie i doznał urazu psychicznego (tabela w podręczniku, strona 21-22). Pacjent jest wylękniony, uskarża się jak kołatania serca, duszność bóle brzucha lub głowy (- 1 do Relacji – objawy nerwicy).

Po dłuższej chwili i teście Relacji (5) przekazuje niewyobrażalne informacje. Jest 38 letnim nauczycielem z konkurencyjnej korporacji Red Horizon, nazywa się Xavier Tantor. Jechał tutaj wraz z żoną Sereną i rocznym dzieckiem Manionem, uszkodzonym łazikiem MPV (niedziałające radio i elektryka), oczekiwał pomocy, ale nie podołał złym warunkom atmosferycznym. Co pewien czas pyta się, dlaczego został odizolowany od rodziny i czy nic im nie jest. Kwestią zasadniczą jest reakcja i odpowiedź Postaci Graczy. Kiedy będą chcieli oszukać Xaviera, że rodzinie nic nie jest, potrzeba sukcesu w przeciwstawnym teście Relacji vs Czujność pacjenta. Na pytania o przyczynę opuszczenia Bazy Xavier reaguje nienaturalnym krzykiem i kieruje swój wzrok ku górze (powierzchni), jakby czegoś wypatrywał.

Nie potrafi dokładnie powiedzieć, czym było zagrożenie, przed którym uciekł, ale można wywnioskować, że chodzi o usterkę bazy. Człowiek jest zmęczony krótką rozmową, a leczenie urazów może potrwać kilka tygodni.

Rozjemca zarządza organizację dwóch oddziałów ratunkowych i próbę nawiązania łączności z uszkodzonym MPV oraz bazą  Red Horizon. Jednak szalejąca nadal burza uniemożliwia wykonanie drugiego zadania.

Pierwsza ekipa ma wyruszyć niezwłocznie i odnaleźć matkę z dzieckiem, do drugiego zadania należy przygotować się dokładniej, wraz z wyborem odpowiedniego sprzętu i pojazdów. Niech Gracze czują powagę sytuacji i mają dostęp do wszystkich urządzeń i ekwipunku znajdującego się w Bazie. Misję poszukiwawczą należy przygotować drobiazgowo, przemyśleć, co też może się przydać w czasie podróży i przy ewentualnej pomocy ludziom z Bazy Red Horizon. Na korytarzach panuje tłok, magazyny z bronią są jednakowo oblegane przez członków ochrony jak warsztaty i magazyny sprzętu przez resztę ekipy. Pakowanie sprzętu trwa niezależnie od decyzji Drużyny.

Po mniej więcej dwóch godzinach napięcia, rozmów i przygotowań misja ratunkowa wyrusza w poszukiwaniu kobiety z dzieckiem. Udany test Pojazdy (5) i Czujności (5) pozwoli w odległości 15 km (około 45 minut jazdy) od Bazy dostrzec zakopany w regolicie i przechylony na bok pojazd. W środku przebywają poszukiwane osoby, na szczęście całe i zdrowe, chociaż w całym pojeździe działają jedynie systemy niezbędne do podtrzymywania życia. Kobieta przekazuje informację, że nad ich Bazą utworzyła się niespodziewana burza, niewychwycona przez radary, a w niedługim czasie, jeszcze przed wieczorem, rozpętało się piekło. Na ich dom spadła wielka skała, „Wielka jak Góra Zeusa”, chociaż bardziej przypominała raczej blog skalny, niszcząc pomieszczenia, dosłownie je sprasowując. Szybka reakcja jej męża pozwoliła im przeżyć. Nie bardzo pamięta kiedy znaleźli się w pojeździe. Kwatery mieszkalne ich rodziny znajdowały się niedaleko hangaru z pojazdami. Nic więcej nie potrafi powiedzieć. Paraliżujący strach i słaba widoczność na zewnątrz wehikułu uniemożliwiły kobiecie obserwację.

W tym czasie Dyżurny w sterowni odbiera sygnał o wysokim priorytecie. Jest to wiadomość pochodząca z satelitów w okolicach Jowisza, jednak całość będzie dostępna za kilka godzin...

Burza jeszcze trwa, podróż do oddalonej o 400 km Bazy Red Horizon może zająć kilka godzin. MVP porusza się z maksymalną prędkością 72 KM/H, jeżeli Gracze postanowią wziąć Wóz Wiertniczy – 18 KM/H. Na szczęście burza powoli ustępuje po około 100 KM od Bazy. Udany Test Pojazdy (5) pozwoli uniknąć „małej awarii sprzętu” jak i natknąć się na problemy z rodzajem podłoża, po którym poruszają się maszyny. Marsjańskie prawa są bezwzględne - nic nie stoi na przeszkodzie w użyciu Generatora Zdarzeń na Powierzchni (strona 53 Podręcznika) z wyłączeniem Burzy Pyłowej.

Niedawna burza i wiejące wiatry uformowały wędrujące wydmy pyłowe, zakrywające bardziej niebezpieczne przeszkody warstwą gruntu podobną do lepkiej gliny. Należy wysiąść z maszyny i odkopać się przy pomocy szufli, wykonując test Atletyki (5) lub zmniejszyć ruch pojazdu o połowę. Nieudane działanie spowoduje utratę cennej godziny.

Gdyby podróż mocno się skomplikowała, należy pamiętać o efektach bezsenności (strona 19 podręcznika). O ile Gracze byli przezorni i zabrali zapasy dla siebie i rannych w Bazie Red Horizon, efekty głodu i pragnienia można teraz zignorować, ale wziąć pod uwagę podczas powrotu.

Po kilkugodzinnej, mozolnej podróży pył burzowy opadł na dobre, a Gracze dostrzegli przed sobą olbrzymią, poziomą czarną ścianę, rzekłbyś płytę wznoszącą się niemal na kilometr w górę, szeroką na mniej więcej trzy kilometry, w miejscu, gdzie powinna znajdować się Baza Red Horizon. Zdany test Wiedzy (3) pozwoli zauważyć, że nie ma krateru wokół tego wielkiego obiektu, co pozwala wnioskować, że pojawił się... znikąd i przypomnieć sobie o niewielkim trzęsieniu ziemi. Zobaczenie takiego widoku generuje punkty stresu z modyfikatorem +4.

U podnóża Monolitu dostrzec można lśniącą upiorną bielą konstrukcję Bazy, zniszczonej około w 75 procentach. Podjeżdżając bliżej, można dostrzec ruinę hangaru i kilku innych pomieszczeń, a także porozrzucane ciała mieszkańców w różnym wieku (Punkty stresu - widok strasznej śmierci, zmasakrowanych zwłok +3) Nie wydaje się, żeby ktoś ocalał. Już za chwilę wielki, czarny blok rzuci cień na zgliszcza i trzeba będzie użyć mocnych reflektorów z pojazdów. Eksploracja ujawni ogrom zniszczenia i sytuacji, która zaskoczyła mieszkańców. W dobrym stanie jest kwatera mieszkalna ocalałych ludzi (rodzinę Xaviera). Można w niej zobaczyć zdjęcia rodziny, zabawki oraz inne rzeczy osobiste.

W hangarze stoją dwa nietknięte pojazdy MRV, wóz wiertniczy jest zmiażdżony w połowie, a zdanie trudnego testu Pojazdy (8) pozwoli naprawić maszynę MPV.

Monolit jest idealnie gładki, nie da się go niczym nadkruszyć, laser, ładunki wybuchowe, a nawet wielki wóz wiertniczy nie dają rady. Wypuszczony dron może wszystko sfilmować z góry, dając prawdziwy obraz wielkości prostokątnego Molocha.

Powrót do Bazy trwa mniej więcej tyle samo czasu, co dotarcie w miejsce poszukiwań, a czeka w niej jeszcze pewna niespodzianka. Jest to niewyraźny film z satelitów rozmieszczonych blisko Jowisza, na których widać kolejne Monolity, dryfujące wokół planety. 

Przygoda nie musi niczego rozpoczynać, ani niczego kończyć. Może minąć jeszcze wiele tygodni lub miesięcy skrywania tajemnicy o pojawieniu się dziwnego Monolitu (inspiracja z filmu Odyseja Kosmiczna 2001 oraz Odyseja Kosmiczna 2010). Czy życie w Bazie będzie toczyć się swoim dotychczasowym rytmem? Czy członkowie wyprawy ratunkowej nie puszczą pary z ust o tym, czego doświadczyli? W końcu cóż oznacza pojawienie się Monolitów niedaleko Jowisza? A może znikną tak niespodziewanie jak się pojawiły? Co skrywa Mars i kosmiczna Otchłań?  



Statystyki (uzupełnienie Podręcznika Głównego):

Przeciętny Mieszkaniec Bazy (dorosły): wszystkie Umiejętności na poziomie 3 

Przeciętne dziecko z Bazy: wszystkie Umiejętności na poziomie 1 lub 2 w zależności od wieku i predyspozycji

Specjalista: 2 wybrane Umiejętności na poziomie 4, trzy na poziomie 3, reszta na poziomie 2 oraz jedna z Ról i wybrana 1 jej Zdolność (str. 24 – 33 z podręcznika)

Doświadczeni koloniści: 3 wybrane Umiejętności na poziomie 4, reszta na poziomie 3 oraz dwie Role (z wybranymi zdolnościami – z każdej po jednej)



Mars 2050 - relacja z poznawania systemu i sesji

Wywiad z Przemysławem Ławniczakiem - twórcą MiniRPG - MARS 2050




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz