Dawno
nie byłem na Marsie. A już w grze fabularnej nigdy. A tu proszę!
Przemysław Ławniczak z Dungal Games jest w trakcie tworzenia gry
fabularnej, w której zabierze nas na czerwoną planetę.
Ale zanim polecimy, powiedz, proszę o psie, który zdechł (Psia Krew II) i czy kiedyś powstanie z grobu?
W Psią krew 2 włożyłem dużo pracy, podręcznik został napisany przynajmniej w połowie, a miał mieć ponad 200 stron w druku. Zbiórka nie powiodła się głównie z dwóch powodów. Pierwszym był wysyp projektów na Wspieram.to, oprócz PK 2ed. trwało w lutym tego roku około pięć zbiórek na gry fabularne. Drugi to specyficzny (niszowy) świat gry – nie jest to„furry” z bajkowymi, przyjaźnie wyglądającymi, zwierzaczkami, ale brutalna wizja mrocznego miasta, gdzie zawzięte psy zagryzają się w ciemnych alejkach, walcząc o terytorium. Jak widać „furry” w dzisiejszych czasach sprzedaje się lepiej od policyjnych opowieści z przełomu lat 80tych i 90tych.
Jeżeli chodzi o wydawanie gier
fabularnych jestem tak samo zawzięty jak pies policyjny szukający
narkotyków, poza tym zwyczajnie bez sensu jest porzucać projekt, który
skończyło się w połowie. Dlatego kiedyś wydam Psią krew 2 edycję. Tylko
sam nie wiem kiedy, odłożyłem to na dalszy plan, póki co mam masę pracy z
innymi projektami.
Co zainspirowało Cię do osadzenia nowej gry na Marsie w roku 2050? Czy macza w tym palce Elon Musk?
Gdyby
nie Elon Musk, który w końcu ruszył wyścig kosmiczny, nie wymyśliłbym
Mars 2050 i właśnie jego ambitne plany zasiedlenia Czerwonej Planety
zrodziły w mojej głowie pomysł zrobienia gry fabularnej (małego
formatu), której wizja świata to w skrócie: zły sen Elona Muska – czyli
co może pójść „nie tak” jeżeli ludzkość zdecyduje się na bardzo
niebezpieczne i odważne przedsięwzięcie, jakim jest kolonizacja Marsa.
Konflikty
społeczne, korporacje, sabotaże, buntownicy, spadające z nieba wraki
rakiet, brak bezpieczeństwa. Życie na Marsie to nie kaszka z mleczkiem.
To będzie brutalny system?
Bez wątpienia – głównym zagrożeniem w tej grze są ekstremalnie trudne warunki życia na Marsie: szczątkowa atmosfera niezdatna do oddychania, promieniowanie słoneczne i kosmiczne, burze pyłowe, trudniejsze poruszanie się w słabej grawitacji, a także problemy psychologiczne. Wszystko to ujmę w mechanice, której jednocześnie nie zamierzam komplikować.
Oczywiście drugim rodzajem
problemów będą konflikty między frakcjami – wydzieranie sobie
technologii, wspomniane sabotaże, czy zwykła przemoc. Jednak o ile
warunków naturalne panujących na Marsie, postacie Graczy nie będą mogli
zmienić, to zdecydowanie będą mieli wpływ na relacje międzyludzkie.
Na
facebookowym profilu Dungal Games opisałeś dostępne w grze frakcje.
Skąd na nie pomysł? W grze będą jeszcze jakieś inne frakcje?
Będą
trzy frakcje, a wszystkich kolonistów będzie góra kilka setek (dokładną
ich ilość jeszcze dopracowuję), dlatego ich ilość w zupełności na taką
garstkę (jak na mieszkańców całej planety) w zupełności wystarczy.
Oprócz Chin, frakcje Xplore i Red Horizon mają zmienione jedynie nazwy i
nazwiska, w oparciu o naszą rzeczywistość. Użyłbym oryginalnych nazw,
wymienił żyjących miliarderów, właścicieli tych molochów, ale prawo
zakazuje, a raczej przestrzega przed podawaniem prawdziwych nazw i
nazwisk z istniejących w naszym świecie korporacji. Powód jest bardzo
prosty: korporacjom może się zwyczajnie nie spodobać, jak ktoś opisze je
w swojej grze, a konsekwencją mogą być niepotrzebne kłopoty. Jeżeli
chodzi o Chiny, zabronione jest pokazywanie flagi tego kraju w fikcji,
jak z resztą flag wszystkich Narodów, jeżeli nie jest to dzieło
upamiętniające historię – tak zrozumiałem, szukając na ten temat
informacji.
W kogo wcielimy się w Mars 2050 i jakie zadania stawiasz przed naszymi bohaterami?
W Mars 2050 wcielimy się w kolonistów, głównie naukowców, porzuconych przez ich ziemskich wysłanników. Postacie będą należeć do jednej z trzech frakcji (dwie amerykańskie korporacje Xplore i Red Horizon, oraz Chiny). Każda postać będzie miała określoną rolę, jaką spełnia w społeczności (habitatach) i w niej będzie się specjalizować, co będzie miało mocne przełożenie na mechanikę. Nad rolami postaci jeszcze pracuję, będzie ich około 10.
Zadaniami postaci Graczy będzie jednym
słowem: przeżyć. A jeżeli im się to uda, to będą mogli w tym zarówno
zaszkodzić jak i pomóc swojemu habitatowi i frakcji. Będą odpierać ataki
i sabotaże innych frakcji, ale też będą mogli wejść z nimi (lub
konkretnymi ludźmi) w porozumienie. Szpiegostwo, zdrada, szukanie azylu,
zbieranie informacji i poszukiwanie pozostałości rakiet i technologii,
wykradanie leków i artykułów pierwszej potrzeby, ekploracja Marsa w
poszukiwaniu surowców (wody, potrzebnych minerałów), zakładanie nowych
osiedli, rewolucyjne badania… Pomysłów na przygody (a nawet kampanie)
może być mnóstwo, mimo małego formatu tej gry.
Polatamy statkami kosmicznymi? Jak rozwiązałeś motyw poruszania się w przestrzeni kosmicznej?
Nie
będzie podróży kosmicznych w Mars 2050 – koloniści zostali pozostawieni
przez Ziemian na pastwę losu, a wszystkie rakiety zniszczono, żeby nikt
nie uciekł z powierzchni Marsa (wiąże się z tym intryga, której
historię poznacie przy lekturze podręcznika). Niemniej jednak jedna z
rakiet nie uległa totalnej destrukcji, ale „rozsypała się” nad Czerwoną
Planetą i jej szczątki są zawzięcie poszukiwane, przy czym dochodzi do
aktów przemocy i kradzieży, rzadziej handlu.
Mechanika będzie podobna do tej, którą znajdziemy w Zombie Chopper?
Tak,
ale spokojnie – na Marsie do picia wystarczy woda. Wykorzystuję sam
rdzeń mechaniki, z prostego powodu: jest dobrze przetestowana, nie ma z
nią problemów, jest bardzo prosta. Pozwala jednocześnie na potrzebne
modyfikacje, które stosuję, żeby oddawała klimat hard sf: będzie
symulowała realizm: ekstremalne warunki panujące na Czerwonej Planecie,
korzystanie z technologii. Będzie przy tym dużo pseudonaukowego żargonu
(pseudo, ponieważ gdyby robili tą grę naukowcy, pewnie byłaby to, co
najmniej 500 stronicowa skarbnica wiedzy).
Mars 2050 powinien
ukazać się jeszcze w tym roku. Na kiedy planujesz zbiórkę? Pisałeś, że
planujesz inny model zbiórki. Co to znaczy i jakie atrakcje przewidujesz
w czasie jej trwania?
Dokładną datę zbiórki podam jeszcze w tym
miesiącu, na pewno odbędzie się tej jesieni. Wybiorę opcję zbiórki na
platformie Wpieram.to „Bierzesz ile zbierzesz”, dzięki czemu, każdy
będzie miał możliwość wspomóc wydawnictwo Dungal Games. Czemu będzie
warto kupić podręcznik ze zbiórki? Po pierwsze będzie trochę taniej niż w
sklepach, a po drugie będą przewidziane nagrody specjalne w postaci
podobizn w podręczniku, jak to miało miejsce przy zbiórce na Zombie
Chopper. Żeby optymalnie wykorzystać ilość stron, podobizny
Wspierających będą jednocześnie ilustracjami ról postaci, w jakie będą
mogli wcielić się Gracze. Oprócz tego będą opcje zamówienia na tej
zbiórce ilustracji dowolnych postaci z dowolnego systemu, wykonaną
farbami lub ołówkiem (zachowuję duży stopień szczegółowości).
W kolejnych dodatkach do Mars 2050 ludzkość stanie oko w oko z Wrogiem z Zewnątrz?
Nie
przewiduję dodatków do Mars 2050, wolę skupić się na innych projektach:
głównie Suplementu do Zombie Chopper oraz kolejnych grach małego
formatu. Ale nikt nie jest w stanie przewidzieć rozwoju wydarzeń.
Zobaczymy!
Jakie książki, gry i filmy polecasz graczom w tematyce marsjańskiej?
Z
gier to przede wszystkim dobrze znana planszówka: Terraformacja Marsa.
Czerpię inspiracje głównie z filmów: Marsjanin, Ad Astra, Misja na
Marsa, Czerwona Planeta, Ostatnie dni na Marsie, Pamięć absolutna i
Duchy Marsa (w kolejności od najważniejszego dla mnie przy tworzeniu
Mars 2050). Z książek polecam prace naukowe, których jest całkiem sporo –
opieram się na nich głównie, żeby „nie pleść głupot” opisując
technologię, która może się rozwinąć do 2050 roku oraz plany i sposoby
na przetrwanie w ekstremalnych warunkach panujących na Czerwonej
Planecie.
Przy jakiej muzyce tworzysz Mars 2050? Drinki kolorowe (jak na dobrych filmach ;>) czy nadal nie pijesz? ;>
Pisząc i ilustrując M2050, słucham „kosmicznego” ambientu i moich ulubionych kawałków, które są dobre do ocucenia przed komputerem.
Jak nie piłem, tak nie piję – chyba popadłem w totalną abstynencję… Można z tego wyjść?
Mars
2050 to początek cyklu MiniRPG – gier fabularnych niewielkiej
objętości, małego formatu, skonstruowanych w sposób najbardziej treściwy
i ekonomiczny. Proste zasady, szybkie rozpoczęcie rozgrywki, z opcją na
dłuższą kontynuację. Umiem czytać ze zrozumieniem, ale zdradź coś
więcej.
Mam pomysły (wciąż pojawiają mi się nowe) na około dwadzieścia gier, z czego połowa nadaje się na realizację – opieram to stwierdzenie na ankiecie, przeprowadzonej wśród bliskich i przyjaciół, a większość z nich jest bardzo krytyczna i obiektywna (jestem im za to ogromnie wdzięczny). Pomysł na Mars 2050 zebrał najwięcej punktów. Głosów było około 30, przydzielano punkty, więc dało mi to w miarę dobry feedback, w jakiej kolejności wydawać gry z cyklu MiniRPG.
Każda gra z tego cyklu ma mieć do 50 stron, być formatu A5, z czarno-białym wnętrzem, a czasem i okładką (nieraz potrzebny jest do niej kolor, jak przy Mars 2050).
Gry MiniRPG charakteryzować będą też proste lub
bardzo proste, sprawdzone, zasady. Każda z nich będzie napisana w formie
skrzynki z narzędziami, bez tłumaczenia czym są erpegi na wstępie oraz
przykładowego scenariusza na zakończenie. Będą zawierały wszystkie
potrzebne elementy fabularne i mechaniczne do konstruowania przygód i
kampanii w wymyślonym świecie danej gry.
Niedawno ukazał się Zombie Chopper w twardej okładce. Co planujesz do tego systemu?
Jestem w trakcie pisania Suplementu do Zombie Chopper – dodatku rozszerzającego podręcznik podstawowy o nowe Zdolności postaci, sprzęt, pojazdy, Ulepszenia do broni i pojazdów, tworzenie własnych klubów i organizacji (oczywiście grywalnych). Będzie też kilka scenariuszy. Ten dodatek przyda się każdemu fanowi tego systemu. Jak dobrze pójdzie, ukaże się za około rok.
Ogromnie dziękuję za poświęcony czas przed lotem na Marsa! Zdrowia dla Ciebie i Twoich Najbliższych!
Dziękuję za wywiad Wujek i pozdrawiam wszystkich serdecznie!
Dungal Games - strona www
Zombie Chopper do kupienia - Hengal - Rebel
Pierwsza część wywiadu (Zombie Chopper)
Druga część wywiadu (Zombie Chopper)
Trzecia część wywiadu (Zombie Chopper)
Czwarta część wywiadu (Psia Krew II)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz